Kalle Linds biografi över Karl Gerhard nominerad till Stora Fackbokspriset 2022

Kalle Linds biografi över Karl Gerhard nominerad till Stora Fackbokspriset 2022

Karl Gerhard: Estradör och provokatör av Kalle Lind har nominerats till Stora Fackbokspriset 2022. Biografin över den svenske revykungen är en av sex nominerade titlar. Vinnaren utses av en jury och prisutdelningen äger rum den 5 december.

Om Karl Gerhard: Estradör och provokatör:

Revykungen och satirikern Karl Gerhard var en av Sveriges mest uppmärksammade mediepersonligheter. Han ansågs göra de kvickaste och elegantaste sketcherna och kupletterna, där han gisslade politiker, kungligheter och kulturelit. Under andra världskriget blev han en av landets tydligaste antinazistiska röster, vilket skrämde bort hans publik och tvingade honom att lämna sin teater. Privat levde han under sina sista decennier i en regnbågsfamilj med adoptivdottern Fatima och sambon Göthe.

I biografin Karl Gerhard: Estradör och provokatör ger författaren och radioprataren Kalle Lind sin bild av en modig och modern man. Boken följer huvudpersonen från vaggan till graven, men lägger särskild vikt vid de dramatiska krigsåren och den HBTQ-värld Karl Gerhard var en del av. Med utgångspunkt i bland annat Säpoakter och privat korrespondens låter Kalle Lind ett mer komplett porträtt träda fram. Det här är också berättelsen om Sverige före, mellan och efter två världskrig – ett land som hann förändras i grunden medan Karl Gerhard ivrigt drev med varje förändring från scenen. Med ambitionen att fånga Karl Gerhards drivkrafter, och i någon mån avslöja hans hemligheter, har Kalle Lind tagit sig an en av 1900-talets främsta svenska provokatörer.

Om Stora Fackbokspriset:

"Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora Fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans."