En ny rosé gör entré

En ny rosé gör entré

För den som väntat på något gott från våra vinmakare i Högberga Vinfabrik - här kommer det - Högberga Rosé 2021 gör entré i början av juni. Inslag av mogna skogsbär som smultron och vildhallon. Du hittar även toner av lakrits i denna sommarfrestelse.

Våra vinmakare har tillsammans med den italienske enologen Luca Rettondini skapat en kraftfull mat-rosé. Druvorna, som är handskördade i Toscana, är Alicante, Merlot samt Sangiovese (Jupiters blod). Vinet är framställt och tappat hos oss på Lidingö av Högberga Vinfabrik. Vid tillverkningen användes metoden Saignée (avblödning) vilket innebär att man tappat ut den rena druvmusten från jästanken efter tre timmar och jäser vinet separat. Resultatet blir som ett väldigt tunt rött vin/rosévin. Vinet har en alkoholhalt på 13 %.

Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck eller till rätter av fet fisk och skaldjur. Från och med början av juni serveras vinet hos oss på Högberga Gård och det finns också på Systembolaget på Lidingö eller i beställningssortimentet i hela landet. Låt väl smaka!