Jämn könsfördelning en självklarhet för Hogia

Idag är det den internationella kvinnodagen och återigen dags att uppmärksamma ojämställdheten i samhället. För Hogia har det varit en självklarhet ända sedan starten 1980 att medvetet sträva efter en jämn könsfördelning bland de anställda. Idag finns det lika många män som kvinnor i ledande befattning. Hanne Stolt Wannebo, Hogias HR-chef, delar med sig av Hogias framgångsrecept:

För oss på Hogia har det varit en självklarhet ända sedan starten 1980 att medvetet sträva efter en jämn könsfördelning bland våra anställda. Idag kan vi med stolthet säga att vi är lika många män som kvinnor i ledande befattning och har varit så i 35 år.

Vad är vårt framgångsrecept? Det som jag tror är unikt är att vi arbetar med fokusering istället för kvotering. Vi fokuserar på småskalighet, möjligheten att kunna ta ansvar och en övertygelse om att det är roligare att jobba när man är lika många män som kvinnor.

Här är de tre viktigaste råden för er som vill påbörja resan mot en mer jämställd organisation:

1. Få alla anställda att förstå att det är enbart fördelar med en jämn könsfördelning. Arbetet blir roligare och det påverkar företagets resultat positivt. Den jämna könsfördelningen har även positiva effekter på lönenivåerna.
  2. Utveckla en plan för hur ni långsiktigt kan arbeta för en jämnare könsfördelning. Målet är att göra det till en naturlig del av företagskulturen.
  3. Titta på hur ni profilerar ert företag, i platsannonser eller ute på mässor till exempel. Framstår ni som en attraktiv arbetsplats för både kvinnor och män?

Allt detta hänger ihop och har gjort att vi har lyckats med en jämn könsfördelning utan att kvotera.

Lycka till i ert jämställdhetsarbete.

Hanne Stolt Wannebo, HR-chef på Hogia.

• Arbetsmarknadsfrågor

• hållbar it