Förmåga att möta förändring

Hållbarhet för oss på IL Recycling innefattar förutom aspekter inom miljö, ekonomi och sociala förhållanden även vår förmåga att anpassa oss till en omvärld i ständig förändring. För att vårt företag ska vara hållbart behöver vi skapa en förmåga i organisationen att möta förändring och att både ta vara på de möjligheter och hantera de risker som förändringarna medför. Vidare behöver vi för att lyckas med detta vara en attraktiv arbetsgivare som kan locka och behålla medarbetare med stort engagemang, hög kompetens och vilja att utvecklas.

För att vara ett hållbart företag måste vi förändras i minst samma takt som omvärlden. Vi arbetar därför strukturerat med förändring på många olika nivåer, exempelvis genom omvärldsbevakning, utveckling av nya affärsområden och erbjudanden, utvecklingsprojekt, förbättringsbesök och sist men inte minst en digital förslagslåda där alla medarbetare kan lämna förbättringsförslag med systematisk uppföljning och återkoppling. Totalt lämnade våra medarbetare in 551 förbättringsförslag under 2013.

Under 2014 gör vi med en nyskapad enhet för Innovation och affärsutveckling också en satsning på utveckling och förändring i större steg. Enheten driver vårt innovationsarbete i syfte att ta fram effektiva och hållbara lösningar för kund och verksamhet.

Elisabeth Lindh,
Hållbarhetschef, IL Recycling