Koldioxidbesparing och transporter

Genom återvinning av de material vi samlar in från våra kunder minskas energianvändning och utsläpp. Utsläppsbesparingen under 2013 uppgick till ca 1,355 miljoner ton koldioxid för den svenska verksamheten. Som jämförelse motsvarar det utsläppen från matproduktion för 675 000 personer i ett år*. Återvinningen bidrar både till en bättre hushållning av jordens resurser och till minskad klimatbelastning.

För att nå visionen om en värld där inget blir över och där kretsloppen är slutna krävs effektiviseringar i våra egna processer och på sikt att vår verksamhet drivs utan fossila bränslen. Tack vare vår årliga energi- och klimatkartläggning kan vi följa upp den energianvändning och de utsläpp vår verksamhet orsakar. Koldioxidutsläppen från vår svenska verksamhet uppgick 2013 till ca 23 000 ton koldioxid (ca 21 000 ton 2012). Transporter står för hela 92 % av våra utsläpp och det är förstås inom logistikens område vi arbetar mest för att minska vår egen påverkan. Under 2013 minskade bränsleförbrukningen bland våra egna fordon i liter/mil med 7 %, jämfört med året innan.

Sammanfattningsvis är klimatnyttan av vår verksamhet ca 60 gånger större än den negativa klimatpåverkan vår verksamhet har. Det känns mycket tillfredsställande att veta att vår verksamhet bidrar till att minska belastningen på klimatet och därmed göra världen mer hållbar.

Elisabeth Lindh,
Hållbarhetschef, IL Recycling