Gå direkt till innehåll
Här är fraserna du aldrig behöver lära dig på spanska (när du inte kan jobba på grund av mensvärk)

Pressmeddelande -

Ursäkterna kvinnor använder för att stanna hemma från jobbet - på grund av smärta kopplad till mens

Dåliga räkor, olyckliga vattenläckor och sjuka husdjur - detta är vanliga ursäkter som 1 av 4 kvinnor känner sig tvungna att dra till med när mensvärken hindrar dem från att gå till jobbet. Dessa ursäkter är dock ett minne blott i Spanien, som är det första västerländska landet i världen som tillåter mensvärk som ett legitimt skäl till betald sjukfrånvaro, något som INTIMINA nu hoppas att fler länder tar efter.

I samband med internationella mensdagen den 28 maj lanserar svenskgrundade intimhälsoföretaget INTIMINA kampanjfilmen “Useless Spanish Lessons” för att belysa de taffliga ursäkterna som spanska kvinnor nu slipper dra till med när de drabbas av mensvärk som hindrar dem från att jobba. I kampanjfilmen lyfts sex av de mest angivna skälen som kvinnor ger när de sjukanmäler sig under mensen. Bland de vanligaste anledningarna till sjukfrånvaro hittar vi “jag har något virus” (28%) och “jag måste ha fått i mig en dålig räka” (20%).

Dunja Kokotović, Global Brand manager för INTIMINA säger: "Det är oerhört tråkigt att så många kvinnor år 2023 känner sig tvingade att hitta på ursäkter till varför de inte kan jobba på grund av menstruationssmärtor. Ursäkter såsom matförgiftning och sjuka husdjur är äntligen värdelösa i Spanien och det är något att fira. På INTIMINA anser vi att alla som har mens ska ha rätt till betald mensledighet om de behöver det, utan att känna skuld eller bli dömda.

Vi hoppas att kampanjen “Useless Spanish Lessons” ska hjälpa till att öka medvetenheten det behov som finns av öppna och ärliga diskussioner om mens på arbetsplatsen, och föra oss närmare en värld där betald menstruationsledighet är garanterad oavsett var man är bosatt”.

I kampanjen, som INTIMINA tagit fram tillsammans med opinions- och utbildningsorganisationen WASH United, parodierar man på en språkkurs i spanska. Syftet är att med humor ta sig an och bryta de stigman och tabun som kvinnor känner kring att lyfta menssmärta på sina arbetsplatser. I februari 2023 blev Spanien det fjärde landet i världen att erbjuda betald frånvaro till kvinnor som inte kan jobba på grund av menssmärta, länder som erbjuder detta sedan tidigare är Japan, Sydkorea och Zambia.

I en undersökning* gjord av INTIMINA visar det sig att nästan två tredjedelar (63%) av yrkesverksamma kvinnor är för betald mensledighet och häften (49%) av de svarande anger att de skulle använda möjligheten. Bara en av tio (10%) säger att deras arbetsgivare har varit öppna för att ge dem extra ledighet på grund av tydliga symptom kopplande till mens, och hälften (49%) säger att de saknar medhåll eller möts med brist på sympati när frågan om mens lyfts på arbetsplatsen. På grund av det stigma som fortfarande råder kring mens, känner sig många menstruerande kvinnor tvingade att gå till jobbet trots att de mår dåligt. Hela 20% som lider i det tysta anger att detta har en negativ effekt på deras mentala hälsa.

INTIMINAs medicinska expert, Dr Susanna Unsworth, tillägger: "Menstruation påverkar alla olika och för vissa kan deras mens komma med svåra fysiska och psykiska symtom. Att inte kunna ta ledigt på grund av obehag eller att behöva ljuga för en arbetsgivare kan skapa stress och oro som kan göra att hälsan försämras ytterligare. Med den data från INTIMINAs undersökning som visar att mer än en tredjedel (34%) av kvinnorna skulle använda menstruationsledighet om det var ett alternativ och om de upplevde olidlig smärta, är det uppenbart att mer behöver göras för att se till att människor slipper jobba på grund av menssymptom."

Thorsten Kiefer, VD på WASH United, initiativtagare till internationella mensdagen, säger: "Ingen ska uteslutas eller diskrimineras bara för att en har mens. Svåra menstruationssymtom bör behandlas som alla andra hälsoproblem. Kvinnor som lider av mensbesvär ska ha tillgång till betald ledighet. Oavsett land."

Här finns mer information om hur du pratar om mens på arbetsplasten.

*Undersökningen är gjord av Censuswide i mars 2023 på uppdrag INTIMINA. 1017 kvinnor i Storbrittanien har deltagit.