Carlssons skola vinnare i Next Up Stockholm 2015

Carlssons skola tog igår hem segern i Next Up Stockholm 2015 – tävlingen där åttondeklassare från tio skolor tävlar om att presentera den bästa lösningen på verkliga samhällsutmaningar framtagna av Telia, Sogeti, IFS, Ericsson och HP.

Efter att samtliga skolor presenterat de lösningar de arbetat med under terminen gick tre lag - Carlssons skola, Kista grundskola och Viktor Rydberg Samskola - vidare till final och fick två timmar på sig att arbeta fram en lösning på finalcaset ”Hur göra äldreomsorgen mer attraktiv genom digitalisering?”.

Finaljuryn, som bestod av Linda Sandberg Ordförande Geek Girl Meetup, Ulrika Söderqvist Rektor på Birkaskolan som vann Next Up 2014, Sanna Sundell Verksamhetsledare Young Entrepreneurs of Sweden och Patrik Sundström Programansvarig för eHälsa Center för eSamhället/Sveriges Kommuner och Landsting, var mycket imponerade av alla tre lag och hade en tuff uppgift men utsåg till sist Carlssons skola till slutlig vinnare av Next Up Stockholm 2015.

Juryns motivering till vinsten löd: ”Den humana lösningen och omtanken om patienten, genom att ta i beaktande integriteten, uppmuntra till egen aktivitet och självständighet samt skapa nya arbetstillfällen för unga och ta in nya yrkeskategorier i äldreomsorgen!”

Vinnarlaget bestod av eleverna Alexandra Christenson, Gabriella Radencrantz, Cedric Bratt, Amanda Skålberg och Louise Wallstedt.

- Vi gratulerar eleverna på Carlssons till segern som bevisar vilka digitala talanger de är. Alla skollagen gjorde mycket övertygande insatser, och med fler åttondeklassare som satsar lika helhjärtat på Next Up runt om i landet under kommande år så behöver inte IT- och telekombranschen vara oroad över återväxten!, säger Fredrik von Essen ansvarig samordnare av Next Up och näringspolitisk expert med fokus på kompetensfrågor på IT&Telekomföretagen.

Next Up är ett strategiskt initiativ från IT&Telekomföretagen, som syftar till att långsiktigt inspirera unga människor, i synnerhet tjejer, till studie- och yrkesval som leder till en framtid inom IT-sektorn. Besök gärna nextup.se.

• next up