​Här är framtidens digitala talanger i Umeå

Hagaskolan tog på tisdagen hem segern i den första upplagan av Next Up Umeå – tävlingen som syftar till att visa åttondeklassare att de är framtidens digitala talanger.

Tävlingen Next Up syftar till att långsiktigt inspirera unga människor till studie- och yrkesval som leder till en framtid inom IT-sektorn. Under 2015 genomförs Next Up i tre regioner: Stockholm, Väst och Umeå och Umeå var alltså först ut att kora 2015 års segrare.

– Vi behöver mer kompetens i framtiden så jag hoppas att de här ungdomarna blir intresserade av att plugga en IT-utbildning och börja jobba i IT-sektorn. Vi behöver dom, säger Anne-Marie Fransson, förbundsdirektör för IT&Telekomföretagen, som var på plats i Umeå på tisdagen för att se skoleleverna presentera sina lösningar i finalen.

I Umeå-regionen deltog fyra skolor - Carlshöjdsskolan, Grubbeskolan, Hagaskolan och Tegs centralskola – som tävlade med varandra om vem som tagit fram det bästa förslaget på lösning på de case som tagits fram av partnerföretagen Konftel och Ericsson. I tävlingsuppgiften från Konftel ingick att ge förslag på hur konferenstelefoner kan användas i mötesrum år 2025. Ericssons bidrag gick ut på att eleverna fick föreslå hur digitala lösningar kan skapa en bättre stad med ökad trivsel för ungdomar, också det för år 2025.

De deltagande skolklasserna har jobbat med casen som en del i undervisningen från skolstarten i januari och har parallellt med arbetet också fått besöka företag som Academic Work, Tieto, Konftel, Atea, Knowit och ITS vid Umeå universitet.

Det vinnande laget från Hagaskolan bestod av Sofia Järhagen, Athanasia Kotronia, Isabelle Nordlund, Simon Sondén och Simon Åstot. Lagledare från DataTjej var Elin Hörnfeldt som läser till Civilingenjör interaktion och design på Umeå Universitet.

Next Up är ett strategiskt initiativ från IT&Telekomföretagen, med ett särskilt uttalat mål att få fler unga tjejer att intressera sig för teknik och IT.

– Andelen tjejer på de tekniska IT-utbildningarna ligger konstant, det är fortfarande lågt, och vi måste öka den andelen. Det är därför vi har Datatjejerna med som lagledare för de tävlande klasserna så att det ska finnas kvinnliga förebilder som visar ungdomarna att det här är utbildningar och jobb också för tjejer, säger Anne-Marie Fransson Förbunddirektör på IT&Telekomföretagen.

Tävlingsdagarna i Next Up Stockholm och Next Up Väst äger rum den 19 respektive 24 mars 2015.

• it-företag
  • it-sektorn