​Smedingeskolan vann Next Up Väst 2015

Igår avgjordes Next Up Väst på Universeum i Göteborg, där laget från Smedingeskolan 8C och 8D i Kungsbacka, tog hem segern och en prischeck på 25 000 kronor till klasserna. Utmärkande för all lag som tävlat och vunnit i alla tre regioner - Väst, Stockholm och Umeå - är att de till övervägande del bestått av tjejer.

Alla de tävlande lagens lösningar var kreativa, genomtänka och imponerade stort på jurygrupperna. Vad sägs till exempel om ett par experiences glasses; glasögon som ringar in djur, presenterar fakta och hittar djur som gömmer sig med värmekamera. Det var Frillesåsskolans svar på Cybercoms utmaning: Att ta fram en eller flera lösningar för det uppkopplade vetenskapscentrat som gör att upplevelsen kan bli större för gästerna.

IBM utmanade eleverna att ta fram ett kognitivt system för att göra bättre skolmat. Örbyskolan presenterade en lösning för hur varje kommun kan få sin egen skolmatsmeny, anpassad helt efter eleverna. Menyerna skapas utifrån insamlad data, som kommer från i huvudsak tre källor: En app där eleverna tycker till om maten, smarta tallrikar med inbyggd våg samt en scanner, som analyserar vad och hur mycket som slängs innan tallrikarna diskas.

Totalt deltog sex skolor från regionen under finaldagen: Casa Montessori (som presenterade sin lösning via länk från klassresan i London!), Frillesåsskolan, Kronan, Kålltorpsskolan, Smedingeskolan och Örbyskolan.

Tre lag, från Frillesåskolan, Smedingeskolan och Örbyskolan, gick vidare till finalomgången där de fick ett nytt finalcase att lösa på bara två timmar. Uppdraget var att ta fram en digital lösning för att göra vardagen bättre för både boende och personal på ett äldreboende utanför Göteborg.

I den extremt hårda konkurrensen var det till slut Smedingeskolans lösning som vann med motiveringen: ”En väl genomarbetad presentation som utstrålar självsäkerhet och glädje. En imponerande systematik i arbetsprocessen, där gruppen tänkt förebyggande och integrerat unga, släktingar och de dementas perspektiv. En tydlig vision där de förenar medmänsklighet med ny teknik”

I och med avgörandet i Väst är 2015 års upplaga av Next Up, den andra i världshistorien, genomförd.

- Varje skola företräds av fem elever, och de tre vinnarlagen från Umeå, Stockholm och Väst – Hagaskolan, Carlssons skola och Smedingeskolan – består tillsammans av totalt 11 tjejer och 4 killar. Även i de andra tävlande lagen har det varit övervägande tjejer, så vi kan definitivt tala om Digital Girl Power bland åttondeklassarna vilket är oerhört hoppingivande eftersom ett av huvudsyftena med Next Up är att väcka intresse för IT hos tjejer, konstaterar Fredrik von Essen, näringspolitisk expert på IT&Telekomföretagen och huvudansvarig för initiativet Next Up.

• it-företag
  • it-sektorn