#CircularElectronicsDay uppmärksammar vinsterna med att återbruka elektronik

#CircularElectronicsDay uppmärksammar vinsterna med att återbruka elektronik

Varannan svensk har kastat fullt användbar elektronik, trots att den kan återbrukas. Produkter som fungerar borde få en andra chans innan de skrotas. Det skriver företrädare för IVL Svenska Miljöinstitutet, Chalmers, elektronikbranschen och Blocket i en debattartikel i Ny Teknik i dag.

I dag, den 24 januari, infaller #CircularElectronicsDay för första gången för att lyfta fram vinsterna med återanvändning av IT- och elektronikprodukter. Bakom initiativet står forskningsprojektet ELAN och ett flertal branschaktörer.

– Jag tror inte att alla känner till att man kan lämna in gammal elektronik, såväl trasig som fungerande, hos de stora elektronikbutikerna. Att så mycket användbar elektronik inte når andrahandsmarknaden är en stor resursförlust, säger Hanna Ljungkvist, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Elektronik är den snabbast växande avfallsströmmen i Europa, avfall som innehåller både värdefulla metaller och hälsofarliga ämnen. Därtill genererar tillverkningen i sig stora mängder avfall, utöver många andra avtryck som den har på miljön.

”Såväl privatpersoner som företag och lagstiftare kan påverka till en större resurshushållning av elektroniska produkter. Redan i dag kan vi med enkla steg hjälpas åt att återbruka mera", skriver debattörerna i Ny Teknik.

• När du ska köpa elektronik, undersök om produkten du behöver finns begagnad eller om det finns hållbarhetscertifierade produkter.
  • Sälj din gamla elektronik så att den får ett andra liv, och se till att radera gammal data.
  • Om du inte vill sälja, lämna dina gamla produkter till en återvinningsstation eller större elektronikbutik. Låt dem inte ligga i hemma i byrålådan.

Läs debattartikeln här: Låt ratad elektronik få ett andra liv

Samtliga undertecknare är deltagare i projektet ELAN, Elektronik ska återanvändas. Projektet testar och utvärderar åtgärder för ökad återanvändning av elektronik inom ramen för det strategiska forskningsprogrammet Resource. Projektets Facebook-sida hittar du här: https://www.facebook.com/circularelectronicsday2018

Hanna Ljungkvist, hanna.ljungkvist@ivl.se, tel. 010-788 68 99