Samhällsplanering och effektivare transportsystem

Trafikutskottet, Filippa K, Preem, Stockholms stad, Vasakronan och Bil Sweden – olika perspektiv möts på IVL:s årliga konferens Hållbara transporter den 13 november. Kom med på en dag med praktiska exempel, aktuella debatter och trendspaningar.

I årets program tar vi upp mobilitet – från parkeringslösningar, resmönster och bostadsbyggande till bilpooler, lånecykelsystem och självkörande bilar. Det blir också debatt om arbetet med framtidens fossilfria fordonsflotta och politisk utfrågning med trafikutskottets nya ordförande.

Ur programmet:

Utredningen om fossilfri fordonsflotta. Vad vill den nya regeringen och vad gör de olika aktörerna?

Ny regering, ny transportpolitik? Utfrågning med trafikutskottets nya ordförande Karin Svensson Smith (MP) som nu ska revidera hela alliansregeringens infrastrukturplan.

• Mobility management. Är styrande parkeringsåtgärder nyckeln till framtidens mobilitet?

• Gröna transportplaner som nytt planeringsverktyg. Göteborgs stad tar krafttag för att främja hållbara resor i planeringen av nya stora byggprojekt i staden.

• Effektivare transporter. Stockholms stad testar varuleveranser på natten med elhybridfordon.

• Framtidsspaning. Nya mobilitetslösningar med bilpool, lånecykelsystem och självkörande bilar.

• Peak transport. Ny teknik räcker inte för att nå klimatmålen. Enligt allt fler röster måste godstransporterna minska. Behöver vi förbereda oss för Peak transport?

Se hela programmet här!

Boka din plats här!

Lidia Partheni, programansvarig, tel. 08-598 56 474, lidia.partheni@ivl.se
Sara Malmheden, pressansvarig, tel. 08-598 56 310, sara.malmheden@ivl.se

IVL Svenska Miljöinstitutet är Sveriges äldsta miljöforskningsinstitut. Med över 200 medarbetare och ett brett internationellt kontaktnät kan vi lösa komplexa miljöproblem och ta fram morgondagens miljölösningar.