Jaktia öppnar ny butik i Haninge

Jaktia öppnar ny butik i Haninge

”Fyller ett tomrum på jakt- och fiskebutikskartan”

I december 2023 börjar förberedelserna för öppningen av en efterlängtad jakt-, fiske- och friluftsbutik i södra Stockholm: Jaktia Haninge. Butiken kommer att drivas av entreprenörerna Therese ”Tette” Lindbergh och Johan Brodin som båda har en förkärlek till jakt med sina hundar.

– Vi vill skapa en mötesplats för oss alla som älskar naturen, säger Tette och Johan.

Butikslokalen i Haninge ska först inredas innan den kan fyllas med produkter från Jaktias breda sortiment. Jaktia Haninge kommer att smygöppna i vinter 2023–2024. I april 2024 är det tänkt att en stor, officiell invigning av butiken ska äga rum.

Det har länge funnits en stor efterfrågan på en välsorterad jakt, fiske- och friluftsbutik i södra Stockholm. Jaktia letade i flera år efter lämpliga franchisetagare innan de blev kontaktade av Lindbergh och Brodin som var intresserade av att driva en Jaktiabutik.

Hundförare med stort naturintresse

Tette och Johan bor i Tungelsta i Haninge kommun med tonårssönerna Elvis och Texas. Tette arbetar för närvarande med ekonomi och är viltvårdare i kommunen. Hon tränar hundar och tog jägarexamen 2020. Johan har jagat i 15 år, är egenföretagare och har kört kranbil i många år samt jobbat med viltvård, jakt och skogsvård.

Paret tar varje chans att bege sig ut i skog och mark tillsammans med sina fyra hundar. Tette brinner för viltvård och småviltsjakten. Löshundsjakt är Johans grej och han jagar gärna vildsvin och älg.

Evenemang på många olika teman

Tette och Johan är ivriga och förväntansfulla över att få slå upp portarna till Jaktia Haninge.
– Vi hade helst velat öppna igår! Vi är både lite nervösa och väldigt taggade. Detta är något som vi båda verkligen vill göra, säger de och fortsätter:

– Vår ambition är även erbjuda en variation av event som passar alla. För de som vill ta jägarexamen eller lära sig akut sjukvård på hund ute i skogen. Kanske en kväll om fällfångst eller flugbindning. Varför inte en grillkväll för att få testa hur olika kol brinner och skapar rätt förutsättningar för den bästa middagsupplevelsen. Vi vill knyta samman säcken och få alla att känna sig välkomna, oavsett om du jagar eller har sällskapshund, metar abborre vid en brygga eller fiskar havsöring långt ut i skärgården.

Lars Martinsson, VD på Jaktia, berättar att den nya butiken i Haninge är en strategiskt viktig etablering för Jaktia.

– Butiken kommer att fylla ett tomrum på den svenska jakt- och fiskebutikskartan. Vår ambition är att fortsätta växa kontinuerligt genom att öppna fler butiker i områden där det finns en tradition inom och ett intresse för jakt, fiske och friluftsliv. Vi välkomnar fler franchisetagare att vara med oss på denna resa.

Rikstäckande butikskedja

Jaktia är en franchisekedja med butiker från Sjöbo i söder till Kiruna i norr. Sortimentet består av utvalda produkter från ledande varumärken. Allt från vapen, fiskeutrustning, optik och ammunition till teknikprylar och hundprodukter, kläder och skor. Vi erbjuder allt som bidrar till bästa tänkbara jakt-, fiske- och naturupplevelser tillsammans med familj och vänner. Jaktia finns även i Norge och Danmark. Totalt består franchisekedjan av ett 60-tal butiker.