Här är några av de 2688 besökarna på Jobbfestivalen (Fotograf Christina Wallin).

Framgång för Jobbfestivalen på Stortorget i Malmö

I förra månaden genomfördes den första Jobbfestivalen med tema mångfald & inkludering mitt på Stortorget i Malmö.

Över 30 företag, 2688 jobbsökare och 40 paneldeltagare samlades på Stortorget mitt i Malmö.
Jobbfestivalen erbjuder en arena för dialog och information som sprider kunskap om vikten av mångfald och inkludering i samhället och på arbetsmarknaden.
Visionen är att bidra till att att skapa ett samhälle och en arbetsmarknad som är till för alla - på riktigt samt att kunna bidra till att minska risken för diskriminering.

Ikea var en av arbetsgivarna som var med, på bilden Kristofer Rönström, Talent Sourcing- and Employer Branding strategies at IKEA. (Fotograf Christina Wallin).

"Genom att möta arbetssökande på nya platser når vi människor med en mängd kompetenser och talanger som annars kanske inte hittar oss som arbetsgivare. Vårt deltagande på Jobbfestivalen länkar också till vårt mål om att bidra till ett rättvist samhälle för alla och att fler kommer in på arbetsmarknaden hos oss eller hos andra arbetsgivare", säger Gabriella Fredriksson, Equality Diversity & Inclusion Leader på IKEA Sverige, som fanns på plats för att delta i en paneldiskussion i ämnet.
Dagen gav arbetssökande möjlighet att träffa potentiella arbetsgivare och utbildningsanordnare, vilket öppnade dörrar för nya jobb och utbildningsmöjligheter.

Jobbfestivalen med ”Tema mångfald & Inkludering” är en mötesplats för arbetssökande och för företag med ett kontinuerligt rekryteringsbehov samt för företag och organisationer som erbjuder
verktyg/tjänster i syfte att öka mångfalden och minska risken för diskriminering.

"Många som idag står utanför arbetsmarknaden saknar de relevanta nätverken och det här är ett bidrag till det, att skapa den mötesplatsen. Det jag tar med härifrån är att vi i offentlig sektor ofta har att lära från näringslivet om hur man jobbar med inkludering på riktigt"
, säger Micael Nord, Näringslivsdirektör Malmö stad

På bilden, Malin Moezzi, dagens programledare - Aaron Kroon, föreläsare, Gunilla Fredriksson, Ikea, Binette Seck, ChangersTech, Micael Nord, näringslivschef på Malmö stad. (Fotograf Christina Wallin).

"Jobbfestivalen är ett fantastiskt bevis på vad som händer när utbud och efterfrågan möter varandra'', säger Aaron Kroon, en av paneldeltagarna på jobbfestivalen i Malmö.

Jobbfestivalen ser nu fram emot att fortsätta sin positiva inverkan på arbetsmarknaden och skapa fler möjligheter för mångfald och inkludering. Nästa stopp på turnén är Göteborg den 24 april, följt av Stockholm den 21 maj.

Jobbfestivalen kommer tillbaks till Stortorget i Malmö den 12 mars 2025.

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.