Aaron Kroon, Nordisk HR-direktör på Schibsted, går in i Jobbfestivalens Advisory board.

Jobbfestivalen växlar upp sitt Advisory board med Aaron Kroon

För att ytterligare höja kompetensen i Jobbfestivalens Advisory board stärker vi nu upp den med Schibsteds nordiska HR-direktör Aaron Kroon.

Jobbfestivalen med ”Tema mångfald & Inkludering” i Kungsträdgården är en mötesplats för arbetssökande och för företag med ett kontinuerligt rekryteringsbehov samt för företag och organisationer som erbjuder verktyg/tjänster i syfte att öka mångfalden och minska risken för diskriminering. Redan första gången besöktes Jobbfestivalen i Kungsträdgården av över 10 000 personer och minst 600 av dem fick ett nytt jobb. I förra veckan erhölls ett dubbelt erkännande för insatserna vid SM i Employer Branding Magnet Awards.

23 maj 2023 går andra festivalen av stapeln och arbetet med denna är i full gång, bland annat genom sitt erfarna Advisory board.

I detta sitter sedan tidigare Nadine Hanna med lång erfarenhet av arbete med nyanländas etablering på arbetsmarknaden samt fokus på bosociala-, trivsel- och trygghetsfrågor, Malin Moezzi som är legitimerad psykolog som i sin yrkesroll hjälper hon chefer och HR att jobba mer inkluderande och evidensbaserat och Sofi Fridland som är inkludering- & mångfaldsstrateg med lång erfarenhet av affärsutveckling inom HR och rekrytering samt tidigare VD på Just Arrived som matchar nyanlända och utrikesfödda talanger med jobb hos svenska arbetsgivare.

Jobbfestivalens Advisory board utökas nu med Aaron Kroon som är en av Sveriges mest inflytelserika personer inom området mångfald och inkludering. Han har drygt 20 års erfarenhet av att leda organisatoriska och kulturella förändringsresor på bolag som ICA, Vattenfall och nu på Schibsted där han är Nordisk HR-direktör.

För Aaron är mångfald och inkludering nyckeln till ett framgångsrikt ledarskap. Han utsågs 2022 till en av de tre främsta förebilderna i Sverige och har dessutom prisats för att ha skapat Sveriges mest inkluderande arbetsplats.

"Jobbfestivalen är ett unikt initiativ, inte enbart för att öka mångfalden och minska diskrimineringen i samhället och på arbetsmarknaden utan även för att ha gått från ord till handling på ett både nytänkande och kaxigt sätt. Jobbfestivalen speglar helt enkelt mig som person och ledare och det är med stolthet jag tar plats i Jobbfestivalens Advisory board. Jag ser mig dels kunna bidra med min spetskompetens inom området, men även med ett stort nätverk samt en förmåga att utmana, allt i syfte att förbättra och förfina Jobbfestivalens impact på svensk arbetsmarknad", säger Aaron Kroon, Nordisk HR-direktör på Schibsted.

”Jag är mycket glad över att Aaron vill bidra med sin kompetens och erfarenhet, vilket möjliggör för Jobbfestivalen att fortsätta att skapa en öppnare arbetsmarknad där många som står utanför den kommer att finna jobb” säger Mats Wernheim initiativtagare till Jobbfestivalen.

Jobbfestivalen med tema ”Mångfald & Inkludering” arbetar aktivt med informationsspridning i strävan att förändra attityder på arbetsmarknaden samt att bidra till en förbättrad matchning.

Festivalen är en mötesplats för arbetssökande och företag med rekryteringsbehov samt företag och organisationer som erbjuder verktyg/tjänster i syfte att öka mångfalden och minska risken för diskriminering. Festivalen är ett årligen återkommande event och nästa gång är i Kungsträdgården den 23 maj 2023. Syftet är dels att knyta intressanta affärskontakter, men framför allt att förmedla jobb, praktikplatser och yrkesinriktade utbildningar. Ambitionen är att bidra till ökad mångfald på arbetsmarknaden och att skapa fler dynamiska arbetsplatser.

Bland utställarna finns exempelvis Arbetsförmedlingen, Bemanningsföretag, Hotel, Kommuner, Livsmedelsföretag, Logistikföretag, Rekryteringsföretag, Restaurangkedjor och Utbildningsföretag. Den första Jobbfestivalen i Kungsträdgården - som genomfördes i september 2022 – besöktes av fler än 10 000 personer och efter två månader hade över 600 av dessa fått ett jobb.

Här kan du läsa mer om Jobbfestivalen i media https://jobbfestivalen.se/jobbfestivalen-i-media/

Hans Uhrus
Kommunikationschef Jobbfestivalen