Mats Wernheim, finalist i kategorin "Årets förebild" i Diversity Index Award 2023.

Mats Wernheim, finalist i kategorin "Årets förebild" i mångfaldspriset Diversity Index Award 2023

Diversity Index Award är ett pris som delas ut i sju kategorier (etnicitet, kön, ålder, funktionsvariation, sexuell läggning, trosuppfattning, könsidentitet/könsuttryck) baserat på diskrimineringsgrunderna samt inom kategorin "Årets förebild".

Mats är initiativtagare till Jobbfestivalen me tema Mångfald & Inkludering, en mötesplats för arbetssökande, företag och organisationer som vill öka mångfalden och förebygga diskriminering. I maj 2023 hyrde Mats för andra gången hela Kungsträdgården mitt i Stockholm för att arrangera Jobbfestivalen.

Totalt har båda festivalerna lockat 20 000 arbetssökande och tack var detta har nu över 1 500 personer hittat ett jobb eller utbildningsplats.

"Att vara finalist i Årets förebild är en speciell kategori inom Diversity Index Award, där vi väljer att lyfta från en person eller organisation som gjort något alldeles särskilt för att motverka diskriminering i samhället. Genom att uppmärksamma detta hoppas vi på att skapa inspiration och förebilder för de som brinner för rättvisa, mångfald och inkludering" - säger Yacir Persson Chelbat,
Styrelseordförande Diversity Index Award

Prisutdelningen sker vid en gala på Malmö rådhus 18:e januari, 2024 kl. 16:30-20:30.

"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka" - säger Mats Werheim; Grundare & VD på Jobbfestivalen och fortsätter "Jag ör så glad och tacksam att få äran att vara i final som "Årets förebild" på Diversity Index Award och nu är min förhoppning att uppmärksamheten kan medföra att vi tillsammans med ännu fler arbetsgivare kan bidra till att få in ännu fler människor i arbete".

Nästa Jobbfestival äger rum på Stortorget i Malmö den 13 mars 2024, därefter i Göteborg i april och sedan återigen i Kungsträdgården den 21 maj.