KICKS Group’s nya automatiserade omnilager invigt

KICKS Group’s nya automatiserade omnilager invigt

I början av 2022 utannonserade KICKS Group att man investerar 200 miljoner i ett nytt högautomatiserat omnilager som ska framtidssäkra bolagets lager och logistiklösning. Omnilagret är nu satt i drift och de första kundorderna har gått i väg. Anläggningen kommer hantera varuförsörjningen till både Skincity’s och KICKS’ e-handel samt alla KICKS’ 226 butiker i Sverige, Norge och Finland.

”Detta är en viktig milstolpe för bolaget. Med vårt nya omnilager kommer vi att kunna säkra en effektiv, skalbar och hållbar logistiklösning på alla våra marknader samtidigt som vi kommer vara väl rustade för att stärka vår marknadsposition ytterligare och skapa förutsättningar för fortsatt lönsam tillväxt,” säger Carola Lundell, Executive Vice President, KICKS Group.

Anläggningen är 29 000 kvadratmeter stort och har en personalstyrka på runt 90 medarbetare. Lagret kommer att ge en väsentligt högre kapacitet jämfört med tidigare lagerlösning. Genom att gå från manuell hantering till automatiserade processer kommer man att förbättra både produktivitet, skalbarhet och leveranskvalitet. Här beräknas man kunna hantera över 2 000 kundordrar i timmen och från orderläggning tar det under tio minuter tills den är packad och redo för utleverans. Vidare kommer lagret att varuförsörja både butik och e-handel till KICKS’ och Skincity’s kunder.

Efter en lång tid av hårt arbete av alla involverade team så känns det väldigt roligt att vi nu nått ett avgörande delmål i vår KICKS Supply Chain Transformation och som kommer att framtidssäkra KICKS Groups affär. Starten har varit noggrant planerad under en längre tid, under ett halvår har vi även testkört anläggningen då det är många processer som måste sitta. Allt har gått enligt plan och vi känner oss trygga med att ta anläggningen i drift ”, säger David Heeroma, EVP Group Operations, KICKS Group.

KNAPP leverantör av ledande automationslösning
Samarbetspartner för att leverera automationslösningen är KNAPP som har lång erfarenhet av att skapa moderna och effektiva logistikplattformar. KICKS har valt en skyttellösning, där KNAPP’s OSR ShuttleTM EVO (Order Storage Retrieval) utgör hjärtat i automationslösning men kompletteras av andra komponenter som möjliggör automation inom övriga områden så som plock och pack.

Höga hållbarhetsambitioner
Lagrets högautomatiserade processer ger även stora miljömässiga vinster. Detta till följd av ett nytt sätt att packa som innebär betydligt mindre luft och fyllnadsmaterial i paketen, vilket gör att man packa tätare med signifikant mindre lastvolymer som följd. Omnilagret är i övrigt byggt med höga hållbarhetsambitioner och klassat med miljöcertifieringen BREEAM-SE Excellent. Bland annat drivs det av el från solpaneler och det finns laddstolpar för fordon.

Lagret har en optimerad placering i Rosersberg, invid E4an. Regionens infrastruktur möjliggör smidiga transporter till bolagets alla marknader.

Maria Kempe, pressansvarig KICKS, maria.kempe@kicks.se, +46 72 580 39 70

Om KICKS Group
KICKS Group är Nordens ledande aktör på skönhetsmarknaden och består av KICKS och Skincity, och är en del av Matas Group A/S. Genom sina varumärken möter KICKS Group de nordiska skönhetskonsumenterna varje dag. Målet är att, med ständig förnyelse och förändringskraft, driva utvecklingen inom branschen och alltid ligga i framkant för att möta kundernas behov med starka och inspirerande kunderbjudanden med hög grad av personlig service, starka produktvarumärken och unika köpupplevelser.