KICKS rullar ut nytt koncept för skönhetsbehandlingar efter framgångsrik pilot

KICKS rullar ut nytt koncept för skönhetsbehandlingar efter framgångsrik pilot

Efter en framgångsrik pilot som inleddes hösten 2021 står det nu klart att KICKS rullar ut sitt nya servicekoncept med skönhetsbehandlingar, Treat by KICKS, till ytterligare 55 butiker runtom i landet. Med Treat by KICKS vill bolaget erbjuda ett större och mer attraktivt utbud av skönhetsbehandlingar i en inspirerande miljö i form av en shop-in-shoplösning med salongskänsla.

Piloten för KICKS nya servicekoncept, Treat by KICKS, blev en stor succé. I de butiker som omfattades av piloten ökade antalet utförda behandlingar med hela 183 % jämfört med samma period 2019 innan pandemin bröt ut. Omsättningen i samband med behandlingarna ökade med 271 %. KICKS ser därmed stor potential i satsningen och sjösätter nu Treat by KICKS i ytterligare 55 butiker runtom i Sverige, vilket gör att totalt 60 butiker inom kort kommer att erbjuda det nya servicekonceptet. Efter sommaren planeras även utrullning i Norge och Finland.

Treat by KICKS är en satsning som går i linje med bolagets ambition att utveckla den fysiska butiken för att ge kunden bästa möjliga upplevelse. Genom att erbjuda skönhetsbehandlingar i en inspirerande miljö vill KICKS skapa ett mervärde för kunden, samt att man hoppas kunna locka en bredare målgrupp och öka trafiken till butik.

Vår framgångsrika pilot av Treat by KICKS, som har fått ett varmt mottagande hos våra kunder, är ett kvitto på att fysisk retail behöver erbjuda mer än bara produkter för att fortsatt vara relevant och konkurrenskraftig även framåt. Vi känner oss därmed väldigt trygga med att nu ta nästa steg, där vi rullar ut vårt nya servicekoncept med skönhetsbehandlingar brett i hela landet såväl som i Norge och Finland efter sommaren. Vidare ser vi detta som en viktig investering i vår marknadsposition”, säger Freddy Sobin, VD på KICKS.

Flexibelt och skalbart servicekoncept
För Treat By KICKS har man valt en flexibel shop-in-shop-lösning med lyxig salongskänsla. Ytan varierar från 2,5 kvadratmeter till 5 kvadratmeter beroende på butik. Lösningen innebär även att det blir tydligt mot kunden att butiken erbjuder skönhetsbehandlingar. Efter piloten har också en rad optimeringar gjorts för att göra konceptet mer skalbart och flexibelt. Bland annat har storleken på shop-in-shop-lösningen setts över för att bättre passa butiksytan där man tar hänsyn till andra säljytor. På plats finns även ett nytt digitalt bokningssystem som underlättar hanteringen av bokningar, både för kunder och KICKS egen personal.

Treat by KICKS – brett och attraktivt utbud av skönhetsbehandlingar
Treat by KICKS erbjuder ett stort utbud av skönhetsbehandlingar inom makeup, hudvård samt bryn & fransar. Behandlingarna utförs av KICKS professionellt utbildade skönhetsexperter.

• Makeup Treats (från en touch up till en hel bröllopsmakeup)
  • Skincare Treats (från skräddarsydd hudvårdsrutin till en snabb quick fix för glow)
  • Eyebrow & Lash Treats (från form och färg av bryn och fransar samt Brow Lift)

Treat by KICKS kommer successivt att rullas ut i de utvalda butikerna med start under våren 2022.

Maria Kempe, pressansvarig KICKS, maria.kempe@kicks.se, +46 72 580 39 70

KICKS är Nordens ledande skönhetskedja och erbjuder ett helhetskoncept inom makeup, doft, hudvård och hårvård. Med välutbildade skönhetsexperter i 230 butiker i Sverige, Norge och Finland och en modern omnikanalslösning, där fysisk butik och e-handel är integrerat, erbjuder KICKS personliga och inspirerande skönhetstjänster och runt 30 000 produkter från 300 varumärken.