Tranbärsdryck från Kiviks Musteri med fastsittande kork.

Fastsittande korkar på dryck från Kiviks Musteri – för miljön

För att minska plastförbrukningen och plastens inverkan på djur och natur har EU-antagit ett direktiv som till vardags kallas för Engångsplastdirektivet. Sedan det första steget togs 2021 har det nu blivit dags för producenter att ta sitt ansvar. Från och med juli 2024 måste alla plastkorkar sitta kvar på dryckesförpackningarna för att få säljas på den svenska marknaden[1]. Kiviks Musteris nya förpackningar beräknas rulla ut på marknaden med start i januari 2024.

En av anledningarna till EU-direktivet, som berör de tio vanligast förekommande skräpföremålen i naturen, är att nära 85% av skräpet i haven konstaterats vara just plast. Nästan hälften av detta har varit just engångsartiklar. Plastföremål är förödande för såväl djur som miljön och en stor andel plast har också varit svår att återvinna. I förlängningen handlar det om att alla engångsartiklar, oavsett material, ska minskas ner på.

Förhoppningen är förstås att nedskräpningen ska minska och att det ska undvikas att korkarna tappas bort och inte återvinns. Nu har pappersförpackningarna från Kiviks Musteri med fastsittande plastkorkar börjat att rulla ut från fabriken på Österlen.

När förpackningen är tom ska korken lämnas kvar på och därefter ska förpackningen sorteras som papper i sin helhet. Detta enligt grundprincipen att förpackningar som består av flera material ska sorteras efter det material som väger mest i förpackningen.

Den nya funktionen innebär förstås en omställning för konsumenterna, men fördelarna med att locken kommer till återvinning och inte lämnas i naturen eller i våra hav är otroligt många. Idag är just korkar en av de fem vanligaste föremålen som hittas på stränder. Nedbrytningstiden av plast är hundratals år, därför är fördelarna för miljön enorma med att plasten återvinns. Enligt beräkningar är miljövinsten av att återvinna en miljon ton plast samma som att en miljon färre bilar kör runt på gatorna[2].

Här finns mer information om de nya korkarna från Kiviks Musteri.

[1] Detta gäller förpackningar mindre än 3L.