Kiviks Musteri lyfter fördelarna med Juice & Fruktdryckshyllan

Kiviks Musteri lyfter fördelarna med Juice & Fruktdryckshyllan

Kiviks Musteri har ett brett sortiment av produkter baserade på frukt, bär och grönt. De flesta av dessa hittar man i butikernas icke-kylda juice & fruktdryckshylla där det finns produkter för de flesta tillfällen och i alla prisklasser. Majoriteten av produkterna i hyllan är förpackade i pappförpackningar och har ovanligt lång hållbarhet utan att behöva kylförvaring* trots avsaknaden av konserveringsmedel, något många inte känner till. En undersökning[1]visar dock att över 80% har svårt att hitta hyllan i butik och att endast 10% uppfattar hyllan som bra ur hållbarhetssynpunkt. Därför lyfter Kiviks Musteri nu fördelarna med produkterna i en större kampanj.

Huvuddelen av Kiviks Musteris sortiment består av drycker i alla de slag, som tillverkas i musteriet, mitt bland äppelodlingarna på Österlen. Efter tillverkningen av produkterna pastöriseras de, dvs värmebehandlas för att ta bort eventuella bakterier. Pastörisering gör att hållbarheten på produkten ökar markant.

Därefter fylls produkterna via en sluten process, som gör att drycken behåller sin färg, smak, textur och sitt näringsvärde tack vare att själva pappförpackningen är steril, liksom produkten och miljön i vilken förpackningen fylls. Allt detta i kombination gör att en oöppnad förpackning klarar sig i upp till ett år, utan att innehålla konserveringsmedel.

Fördelarna med detta är många; produkten behöver, till skillnad från många andra drycker, ingen kyltransport och behöver inte stå i energikrävande kylar varken i butiken eller hemmet så länge den inte är öppnad.Därför är detta perfekta produkter att ha hemma i skafferiet under en längre tid, vilket bland annat MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) rekommenderar att vi har i händelse av kris. Med dagens stora brist på el och skenande elpriser är detta en vinst för hela samhället, både kostnadsmässigt och miljömässigt.

Med produkternas långa hållbarhet minskar också matsvinnet – hinner man inte konsumera den inom kort behöver den inte slängas. Eftersom konsumenten kan köpa fler förpackningar utan att behöva vara orolig för utgångsdatumet, kan antalet turer till butiken också minskas. Därtill, genom att inte stå i butikens kyl kräver produkterna också mindre handpåläggning från butikspersonalen som i en kyldisk kontinuerligt och manuellt måste se över bäst före datum och flytta runt produkter.

- Juice & Fruktdryckshyllan är ett både gott och hållbart val – den bidrar till att vi sparar på el och sänker kostnader för både privatpersoner och butiksinnehavare. I hyllan finns en stor variation av produkter med lång hållbarhet som minskar svinnet. Just därför kallar vi den ofta för ”hållbarhetshyllan”, säger Daniel Gejde, Sälj- och Marknadschef på Kiviks Musteri.

- Det är synd att många har missuppfattningen att denna hylla innehåller produkter med mycket tillsatser och är av lägre kvalitet än produkterna som står i kyldisken, när en betydande del är svensktillverkade premiumprodukter med smaken i fokus. En juice är alltid 100% frukt och inget annat – oavsett från vilken hylla man köper den, avslutar Daniel.

I hyllan finns produkter för alla tillfällen – alltifrån premium-juice och klassisk äppelmust till fruktdrycker och koncentrat för den som hellre blandar själv. Alla Kiviks Musteris produkter är tillverkade i musteriet, mitt bland äppelodlingarna på Österlen.

Kiviks Musteri är ett familjeföretag som har funnits i fem generationer sedan 1888 och all tillverkning sker i Kivik. Under åren har hantverket kring såväl fruktodling som framställandet av drycker och andra produkter förts vidare och förfinats. Idag finns över 160 artiklar i sortimentet, alla tillverkade av frukt, bär och grönt, och med samma passion som för 130 år sedan.

* innan öppnandet.

[1] Inclusive Views/Kiviks Musteri tracking dec 2022.