Nyheter från Kiviks Musteri, februari 2024.

Nytt och friskt i juice- & fruktdryckshyllan från Kiviks Musteri

I kölvattnet av att världens apelsinodlingar drabbats av en växtsjukdom som kraftigt påverkar tillgången på apelsiner, utökar Kiviks Musteri sitt sortiment för att möta konsumenternas efterfrågan på smakfull juice till frukostbordet. Vecka 7 lanseras Äpple Mango juice, där frisk smak från äpplen kombinerats med saftig sötma från mango. Samtidigt lanseras också ett nytt koncentrat med den uppfriskande smaken Melon Päron.

Den världsomspännande bristen på apelsiner, sprungen ur extremväder i kombination med den allvarliga växtsjukdomen citrus greening, gör att priset på råvaran skjuter i höjden. För att kunna erbjuda en prisvärd frukostjuice utan att tumma på smakupplevelsen, använder Kiviks Musteri sin kreativitet och mångåriga kunskap i att kombinera smaker. Resultatet har blivit en juice baserad på äpplen i kombination med solmogen mango.

- Vi vill erbjuda konsumenter ett alternativ till den dyra apelsinjuicen utan att tumma på smaken. Vi vet att mango är en uppskattad juicesmak – det är en av de 10 mest populära smakerna inom dryck. Den klassiska svenska frukten äpple är kanske en otippad kombination med den tropiska mangon men den friska smaken från äpplen i kombination med mangons saftiga sötma blir en härlig juice, perfekt till frukosten för hela familjen, säger Produktchef Jessika Karlsson.

Precis som all annan dryck från Kiviks Musteri är den tillverkad och fylld i Musteriet på Österlen. Pappförpackningen som går att återvinna upp till 7 gånger och som varken kräver kyltransport eller förvaring i kyl i butik, gör den till ett hållbart alternativ för den medvetne konsumenten.

Juicen som säljs i förpackningar om 1L kommer finnas i butik från vecka 7 till ett rekommenderat utpris på 19,90 kr.

Samma vecka kommer Kiviks Musteri med ytterligare ett nytt tillskott till sortimentet – en ny läskande smak på koncentrat.

- Vi ser att efterfrågan på våra koncentrat ökar. Det är ett prisvärt och hållbart sätt att konsumera dryck; konsumenten slipper bära hem vatten i onödan och mindre dryck transporteras vilket såklart har positiv klimatpåverkan, säger Produktchef Mikael Ek.

I den nya drycken har mild smak från päron kombinerats med friskheten som vattenmelon ger. Det är en fantastiskt god törstsläckare och måltidsdryck som passar bra, inte minst nu till den stundande våren och sommaren, avslutar Mikael.

Koncentratet på 2 dl ger 1L färdig dryck och kommer finnas i butik från vecka 7 till ett rekommenderat utpris på 7,50 kr.

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt svenskt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri omkring 200 engagerade medarbetare och omsätter cirka 700 msk. Varje år tar våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund emot en kvarts miljon besökare som njuter av miljön, handlar i butikerna och kopplar av i våra vackra trädgårdar, caféer och restauranger.