Förstärkning av KRAVs styrelse

På torsdagen valdes tre nya ledamöter in i KRAVs styrelse:

• Anders Lunneryd, lantbrukare och drivande inom företaget Wästgötarna
  • Johanna Sandahl, vice ordförande i Naturskyddsföreningen
  • Linus Källander, Dyrare Mat, NU!

– En väl fungerande styrelse har fått ytterligare förstärkning. Det ska bidra till att vi når vårt offensiva mål för år 2020, nämligen att försäljningen av KRAV-märkta produkter ska motsvara 20 procent av totalvärdet av livsmedel, säger Elisabeth Gauffin, ordförande i KRAV. Idag är motsvarande andel cirka fyra procent.

Anders Lunneryd, Johanna Sandahl och Linus Källander gör sällskap med Bo Algers, Ethel Forsberg, Ann Freudenthal, Bo Rasmussen, Sven-Åke Nordqvist och Elisabeth Gauffin.

Efter många års arbete i KRAVs styrelse avgår Marie Anne Björk Nylander och Svante Axelsson på egen begäran.

De nya ledamöterna:
Anders Lunneryd: Anders har arbetat med växtodling sedan mitten av 70-talet. Beslutade att ställa om till ekologisk odling 1998. Förutom gården med två anställda är han aktivt drivande i Wästgötarna ek. för. som kassör och med ansvar för försäljning och marknadsföring. Han är styrelseledamot i Ekologiska lantbrukarna, riks och region Väst. Anders är även ordförande i sin lokala LRF-avdelning.

Johanna Sandahl: Johanna är vice ordförande i Naturskyddsföreningen och talesperson i mat- och jordbruksfrågor. Hon är mark/växtagronom med inriktning mot landsbygdsutveckling. Johanna har många års erfarenhet av arbete med svenska och globala miljö- och utvecklingsfrågor i olika organisationer. Hon har medverkat i många internationella konferenser på FN- och EU-nivå och arbetade en kort period i Nicaragua.

Linus Källander: Linus är initiativtagare och koordinator till Dyrare mat, NU!. Han är en samhällsentreprenör som fokuserar på frågor om hållbar utveckling. Har en kandidatexamen i statsvetenskap från Växjö och Stockholm. Uppvuxen på den ekologiska gården Sörtorp utanför Katrineholm. Linus arbetar med kommunikation på Ungdomsstyrelsen.

Elisabeth Gauffin, ordförande i KRAVs styrelse, 070-536 03 61
Lars Nellmer, VD för KRAV, 018-17 45 01