Nu landas den första KRAV-certifierade Östersjötorsken

Nu landas den första KRAV-certifierade Östersjötorsken

I eftermiddag landas den första fångsten KRAV-godkänd Östersjötorsk i Ronnebyhamn. En historisk fångst för KRAV och för fiskaren Bengt Larsson.

När fiskebåten KN 62 Vingaland angör bryggan vid Ronnebyhamn har den med sig den första fångsten av KRAV-certifierad Östersjötorsk - någonsin.

– Nu kan konsumenterna äntligen köpa torsk från Östersjön som fångats på ett schysst sätt, säger Bengt Larsson som varit yrkesfiskare i 20 år.

Bengt Larsson är KRAV-certifierad och fiskar med garn och lina, vilket minimerar bifångster och inte påverkar Östersjöns botten på ett negativ sätt. KRAV tillåter till exempel inte bottentrålning av Östersjötorsken.

– Garn är den i särklass mest selektiva fångstmetoden. Den fisk som är mindre i omkrets än garnets maska slinker igenom redskapet. Lina har endast ett begränsat antal krokar och när alla fått napp slutar den helt enkelt att fiska, säger Bengt Larsson.

Under de senaste åren har torskbestånden i de östra delarna av Östersjön utvecklats positivt och i december beslutade KRAVs fiskekommitée att tillåta KRAV-certifierade fiskebåtar att fiska där. Beslutet föregicks av en remisstid med bland annat synpunkter från Naturskyddsföreningen och WWF.

– Det känns enormt bra att vi äntligen kan äta Östersjötorsk med gott samvete, att fisket sker nära kusten med liten klimatpåverkan och inga bestående skador på ekosystemen, säger Lars Hällbom, Regelchef KRAV.

I dag är elva fiskbestånd godkända för KRAV-certifierade fiskebåtar att fiska på. Ytterligare åtta fiskbestånd väntar på bedömning.

KRAV-godkänt fiske står för:

• Hållbarhet: I dag sker KRAV-certifierat fiske på elva fisk- och skaldjursbestånd som kontrollerats och bedömts av ICES, internationella havsforskarrådet. Även eventuella miljögifter i fiskbeståndet kontrolleras. För höga halter av dioxiner och tungmetaller innebär att det inte godkänns.
  • Klimatsmart: KRAV-certifierat fiske görs med begränsad klimatpåverkan, bland annat regleras att bara 0,5 liter bränsle per kilo fångad fisk får användas, samt vilken bränsle och köldmedia som får användas. En KRAV-fiskad torsk ger bara upphov till hälften så stora utsläpp av växthusgaser som vanligt torskfiske*.
  • Etik: KRAV-fiske görs med redskap som begränsar bifångster och effekter på ekosystemen. KRAV tillåter inte bottentrålning på beståndet i östra Östersjön.
  • Spårbarhet: KRAV-fiske görs med positionsbestämning av fiskebåtarna så att konsumenten får en riktigt bra uppfattning om vem som har fångat fisken och var.
    *Enligt en rapport som KRAV tagit fram i samarbete med SIK, Institutet för livsmedel och bioteknik. Finns att ladda ner på www.krav.se/fiske

Läs mer om KRAVs fiskeregler och klimatrapporten: http://www.krav.se/Foretag/Certifieringar/Fiske/

Bengt Larsson, KRAV-certifierad fiskare, Ronneby 0708 204 524
Lars Hällbom, Regelchef KRAV 018 17 45 18 lars.hallbom@krav.se
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV 018 17 45 06 kristin.cooper@krav.se

KRAV grundades 1985 av tre grönsaksodlare som trodde att folk vill ha mat som har odlats i en frisk jord, utan kemiska bekämpningsmedel. Sedan dess har tusentals bönder och andra livsmedelsproducenter anslutit sig till den idén.

KRAV utgår från den ekologiska grunden och ställer dessutom höga kvalitétskrav på bland annat god djuromsorg, socialt ansvar och minskad klimatpåverkan. KRAV-certifierad mat innehåller inga naturfrämmande tillsatser.

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 3 600 KRAV-lantbrukare, 5 500 KRAV-certifierade produkter och cirka 180 importörer.
• All KRAV-produktion kontrolleras.