Balans och Provokation 8/9 - 27/11, 2016

Under hösten 2016 presenterar Färgfabriken en stor utställning med fyra samtida konstnärer från Burma/Myanmar. Efter 50 år av militärdiktatur har en stark dynamisk konstscen vuxit fram i takt med den senaste tidens demokratiseringsprocess. Bristen på kulturell infrastruktur som museer och gallerier gjorde att ett flertal konstnärer började använda gatan och andra offentliga rum som scen för performances, där de fann sin publik. De konstnärliga utbildningarna i landet är fortfarande mycket konservativa. Men en ny kulturell scen håller på att ta form med starka expressiva uttryck och reflekterande installationer som söker alternativa vägar att kommunicera på. Detta vill Färgfabriken uppmärksamma med utställningen, som visar videoverk och installationer på temat balans och provokation. Med utställningstiteln vill vi försöka fånga komplexiteten i det burmesiska samhället och den fängslande mix mellan lokala traditioner, samhällskritik och moderna influenser som utmärker den kulturella utvecklingen. Genom konsten speglas också de svårigheter som det innebär att gå från diktatur till en skör demokrati.

Utställningen pågår mellan den 8 september och 27 november, 2016

Öppen vernissage den 8 september kl. 17-21
Invigning kl. 19

Varmt välkomna

Mer information hittar ni på vår hemsida: http://www.fargfabriken.se/sv/aktuellt/item/1310-burma-balans-och-provokation

• burma/myanmar
  • konst
  • performance
  • video
  • installation
  • provokation
  • balans

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på KulturhusetStadsteatern vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.