Ökenfestivalen kommer till Färgfabriken.

Färgfabriken & Doc Lounge Stockholm är den 1 november värdar för Ökenfestivalen från Mali.

Ända sedan starten 2001 har Festival au Désert - Ökenfestivalen - varit en gigantisk händelse i Mali i Västafrika med Tuaregernas musik och ökenblues som kärna. Festivalen har blivit världskänd och lockat artister, publik och media från alla jordens hörn. Det är mest lokala artister, eller artister från grannländerna Mauretanien, Burkina Faso, Libyen och Niger som uppträder, men även internationella artister så som Bono och Damon Albarn har gett stjärnglans åt festligheterna. 2010 tvingades festivalen av säkerhetsskäl att flytta från Essakaneområdet 7 mil utanför Timbuktu och istället komma närmare staden. När konflikten i norra Mali bröt ut 2012 beslutade man att inte genomföra nästa festival. Islamister i området hade som mål att förbjuda alla musikaliska uttryck och festivalen var direkt hotad av flera våldsamma grupperingar.

Men det var inte slutet på festivalen. Under sommaren 2013 har en “Karavan för fred” med malinesiska musiker turnerat i USA och Kanada och här i Norden har flertalet organisationer gått samman för att arrangera Festival au Désert i exil. Detta för att uppmärksamma att friheten att uttrycka sig musikaliskt, eller konstnärligt överhuvudtaget, inte är något som vi kan eller får ta för givet. Den friheten är hotad i många länder och i Mali riskerar tusenåriga musiktraditioner att försvinna. I februari 2013 tilldelades festivalen Freemuse-priset. Freemuse är en organisation som arbetar för yttrandefrihet inom musik och stöttar musiker och kompositörer som hotas av censur. Det är första gången en festival tilldelas priset. Läs mer om Freemuse här: http://freemuse.o rg/

Nu är det äntligen dags för Festival au Désert i exil att besöka Stockholm och Göteborg!

Genom föreningen Mer Jazz i Sverige, och med stöd av Svenska PostkodLotteriet, kan festivalen gästspela i Sverige. På programmet står ett flertal spelningar, samtal och work shops. I Stockholm tillsammans med arrangörerna ABF, Färgfabriken, Doc Lounge, ATLASBRON, Taverna Brillo och Bio Rio/Barbro. I Göteborg står Clandestino Festival som avsändare för programmet.

Program Festival au Désert i exil, Stockholm 28 okt - 3 nov

Måndag 28 okt. Samtal: Politik och religionshistoria i Mali.
ABF kl 18.30. Medverkar: Maria Sjöqvist, SR Ekot, med flera. Samtalsledare Zandra Thuvesson.

Torsdag 31 okt. Samtal: Culture as a weapon. ABF tors 31/10 kl 18.30. Medverkar: Manny Ansar, festivaldirektör och medgrundare , Mezgebu Hailu Habtewold, fristadsförfattare Etiopien. Samtalsledare Zandra Thuvesson.

Torsdag 31 okt. Minifestival -ATLASMUREN, S:t Eriksbron. 15.00-22.00 med flera spelningar av; Takamba Super Khoumeissa/Mali, Alexandria, Ulf de Wolf, Badin, Highmountain, Californiaman och Super khoumeissa. På plats även crêperievagnar och jamaicansk mat.

Fredag 1 nov. Doc Lounge Stockholm på Färgfabriken.
Dokumentär- och konsertkväll. Film, The Last Song Before the War är en dokumentär som skildrar den inspirerande uppgången och osäkra framtiden för Malis årliga musikfestival i öknen.Live, Imarhan N'Tinezraf spelar ökenblues. Scenografi, Stina Löfgren & Aron Kullander-Östling. Dans, ÖFA-kollektivet kör Danceoke. DJ:set; Mahoyo, High Life, Robert Dinero (Mash Up International), Gavin Maycroft (Mother).

Lördag 2 nov. Samtal: Musik och politik. Bio Rio/Barbro 2/11 kl 15.00. Medverkar: Esmeralda Moberg, P2, Klingan och Lars Lovén, musikkritiker SvD. Samtalsledare Zandra Thuvesson.

Lördag 2 nov. Taverna Brillo och Luciano Leiva bjuder in till kväll med Honest Jons. 22.00-02.00.
Honest Jons är en legendarisk skivaffär på Portobello Road, London, som varit i drift sedan 1974. Skivbolaget med samma namn drivs tillsammans med Damon Albarn från bl.a Blur. Butiken ägs och drivs av Mark Ainley och Alan Scholefield, som tog över från en av de ursprungliga ägarna, "Honest" Jon Clare. Till Växthusbaren kommer de nu och spelar det bästa inom malinesisk och västafrikansk musik.

Söndag 3 nov. Taverna Brillo 13.00-15.00, Trumworkshop för barn och föräldrar

Ord från medarrangörerna:

MER JAZZ I SVERIGE/CLARA DÉRY: fantastiskt att det funkade, att alla olika arrangörer ställer upp och att, trots att det blev sjukt sent, ändå gick att få ihop det ekonomiskt. jag var i Mali 2012, på ökenfestivalen, och blev helt såld. Det är en fantastisk festival och musikfest, en helt omöjlig musikfest på flera sätt, men de visar att det går att göra en del omöjliga saker.

DOC LOUNGE STHLM: Doc Lounge Stockholm är övertygade om att kultur kan förändra världen. Vi har tidigare tagit en lokalt censurerad kinesisk dokumentärfilmfestival till Stockholm och för oss är det en självklarhet att även stödja ökenfestivalens fortlevnad.

FÄRGFABRIKEN: Vi på Färgfabriken är stolta över att få stå som värd för Ökenfestivalen. I samklang med vårt internationella engagemang vill vi ge plats åt ett kulturutbyte samt skapa en oas där musik, möten och festligheter förenas under en kväll.

ATLASMUREN: ATLASMUREN en plats som vi ser fram emot att fylla med värme, medmänsklighet och musik. En dag med möten av kulturer och ett steg för konstens fortsatta frihet!

TAVERNA BRILLO/LUCIANO LEIVA: Honest Jon´s är en favoritskivaffär i London och jag älskar även alla deras samlingar och egna skivsläpp så att ha Mark och Allan spelandes här i växthusbaren under Malifestivalen är som en maxad dröm.

POSTKODLOTTERIETS KULTURSTIFTELSE: Jag är stolt över att vi har kunnat bereda plats för Ökenfestivalen i Sverige så att Karavan för Fred kan komma även hit, säger Nisha Besara, General Manager på PostkodLotteriets Kulturstiftelse.

Facebook: Ökenfestivalen från Mali
Instagram: #Ökenfestivalen