Other, Ballet, Piece på Weld

Onsdag 30 mars 19.00 (Premiär)

Torsdag 31 mars 19.00
Fredag 1 april 19.00

Weld
Norrtullsgatan 7

Biljetter: book.weld.se

Ett verk som konstrueras mellan balettens kroppsliga ramverk, ett undvikande och tvetydigt subjekt, och ett musikaliskt partitur som börjar främlinggöra sig självt. Trevande, spekulativa, och utprövande förslag som diagram-atiskt krashar olika material, initierar här en dialog mellan de tre.

I verket fungerar baletten både som ett system av symboler men även som ett ramverk för nya kroppsligheter. Istället för att ringa in balettens mittpunkt, försöker Sebastian Lingserius och Love Källman finna dess yttre gräns, och låta verket facilitera för åskådarens fråga: Vad och Var är baletten? Var går dess gräns, och om den inte finns, var är skuggan?

Detta är inte en annorlunda balett, utan en (av)vikande. En kropp som manövrerar alla sina riktningar, planlagd och inriktad men utan förut-bestämd representation. En återvändning till baletten där paradoxala logiker kollapsar. Ett efter-politiskt subjekt, som tycks kunna stå för allting.

Vårt tredje alternativ är inte den ena eller den andra, utan båda!
Ett krig för kärlek, ett kärleksfullt krig, en kärlek till krig, krigen kärlek, leken krikä, kräken ke, äkenkren.

En kort version av verket prövades på och genomfördes under festival:display på Rotundan under hösten 2015, där två recensioner skrevs av Malin Ståhl (Danstidningen) och Jenny Berkán (Dansportalen)

[...] Hos mig fastnar särskilt Sebastian Lingserius som med mycket små rörelser, och ibland enbart med ögonen, skapar riktningar i ett dansverk som väcker frågor om den klassiska danshistorien.
/ Malin Ståhl (Danstidningen)

[...] Jag sparar i mitt minne bilderna av Sebastian Lingserius som öppnade festivalen. Överkroppen var till en början vriden som i profil men det var ögonen och huvudet som drog till sig den största uppmärksamheten. Lingserius lyckades förmedla känslan av dans genom blickar och huvudets vinklingar.
/ Jenny Berkán (Dansportalen)

Koncept/Koreografi/Dans: Sebastian Lingserius | Med: Love Källman | Ljus: Sebastian Lingserius & Axel Norén | Ljuddesign: Franz Edvard Cedrins | Produktion: KASS Produktion | Samproduktion med: Weld| Utvecklat i residens hos: CCAP, MDT Stockholm och Weld | Med stöd av: Statens Kulturråd

Foto: Nadja Voorham

Presskontakt:
Fredrik Wåhlstedt
fredrik.wahlstedt@weld.se

• dans
  • premiär
  • weld
  • scen

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på Kulturhuset vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.