​Bolagsstyrelsen låter kommunfullmäktige avgöra biograffrågan

​Bolagsstyrelsen låter kommunfullmäktige avgöra biograffrågan

Styrelsen för kommunala Linde Stadshus AB anser att frågan är ”av sådan principiell beskaffenhet eller annars av större vikt” att kommunfullmäktige bör avgöra framtiden för biografverksamheten. Styrelsen godkänner förslaget till reviderat ägardirektiv för dotterbolaget Besök Linde AB men överlämnar det till kommunstyrelsen att föreslå kommunfullmäktige fastställa beslutet.

Därmed finns det fortfarande en möjlighet för ett bredare politiskt förankrat beslut i frågan om hur biografverksamheten i Lindesberg (Folkets Hus Bio) ska drivas vidare.

Tillväxtutskottet (ett utskott till Kommunstyrelsen) i Lindesbergs kommun hade initialt att ta ställning till tre alternativ för framtida drift av biografverksamheten: 1) att verksamheten finns kvar i nuvarande regi inom kulturenheten, 2) att verksamheten flyttas till Besök Linde AB eller 3) att verksamheten läggs som ett uppdrag på en extern entreprenör.

Inledningsvis valde Tillväxtutskottet det tredje alternativet - att lägga ut uppdraget på en extern entreprenör direkt. Detta modifierades senare till det andra alternativet - att flytta verksamheten till Besök Linde AB som i sin tur skulle få uppdraget att på sikt lägga ut det på en extern entreprenör.

Över 500 skrev under öppet brev om biografen

I ett öppet brev till Tillväxtutskottet ville över 500 personer att utskottet skulle ompröva sitt beslut och välja det första alternativet - att fortsätta verksamheten på nuvarande sätt i kulturenhetens regi med erforderliga förstärkningar av både organisation och ekonomi. Dessutom skriver undertecknarna i det öppna brevet: ”Frågan om hur biografverksamheten ska drivas i framtiden är inte bara en fråga för Tillväxtutskottet - det är en fråga för kommunfullmäktige att ta ställning till, då det är ett viktig kulturpolitiskt ställningstagande att försäkra sig om biografens överlevnad”.

Tillväxtutskottet lade det öppna brevet till handlingarna och beslutade att gå vidare med frågan till det kommunala moderbolaget Linde Stadshus AB.

Överlämnar frågan till Kommunfullmäktige

I torsdags (13 december) hade styrelsen för Linde Stadshus AB möte och behandlade då bland annat ägardirektiven för dotterbolaget Besök Linde AB som - enligt beslutet i Tillväxtutskottet - bör få ansvaret för drift av biografverksamheten i Lindesberg. Samtidigt hade bolagsstyrelsen möjligheten att avgöra om frågan är ”av sådan principiell beskaffenhet eller annars av större vikt” att kommunfullmäktige bör avgöra framtiden för biografverksamheten.

Och så blev fallet enligt beslutet som formuleras så här i protokollet från mötet: ”Styrelsen för kommunala Linde Stadshus AB godkänner förslag till reviderat ägardirektiv för dotterbolaget Besök Linde AB avseende inriktning av bolagets verksamhet och överlämnar det till kommunstyrelsen att föreslå kommunfullmäktige fastställa förslaget. Det reviderade ägardirektivet ska sedan fastställas även på årsstämma med Linde Stadshus AB,

Vid tillväxtutskottets sammanträde den 6 november 2018 § 153 fick förvaltningschef tillsammans med kommundirektör i uppdrag att lämna förslag till Linde Stadshus på reviderat ägardirektiv för Besök Linde AB, där även ansvar för biografverksamhet ingår. Under förutsättning att reviderat ägardirektiv antas får Besök Linde AB i sin tur uppdrag att ta hand om upphandling av biografverksamhet i Lindesbergs tätort. Under samma förutsättning föreslås underlag för upphandling användas av Besök Linde AB.

Kommundirektör inkom den 5 december med förslag till reviderat ägardirektiv för Besök Linde AB avseende avsnitt 2 ”Inriktning av bolagets verksamhet” där punkten ”Bolaget ska ansvara för drift av biografverksamhet” har lagts till".

.................................................

Kommunfullmäktige är kommunens högsta beslutande organ. Kommunfullmäktige representerar folket i kommunen och tar beslut i kommunens viktigaste frågor.

Kommunstyrelsen är kommunens ledande politiska organ under kommunfullmäktige. Den leder och samordnar arbetet inom kommunen och ansvarar för hela kommunens utveckling och ekonomiska ställning.

Tillväxtutskottet ansvarar för bland annat vuxenutbildning, arbetsmarknad, kommunala kultur- och fritidsverksamheten, näringslivsutveckling och turism.

Kommunala bolag: Lindesbergs kommun har bildat en koncern med ett moderbolag, två dotterbolag och ett antal dotterdotterbolag.

Moderbolaget Linde Stadshus AB (Stadshus) styr, samordnar och tar fram strategiska planer för koncernen, och är direkt underställt kommunfullmäktige och kommunstyrelsen har uppsiktsplikt.

Besök Linde AB: Bolaget ska ansvara för drift och utveckling av i kommunkoncernen ingående besöksanläggningar. Inom denna verksamhet ska bolaget vara ett instrument i utvecklingen av kommunen som en attraktiv och efterfrågad bostads-, besöks- och verksamhetsort. Bolaget har idag ansvar för badhuset Energikällan, Lindesberg Arena och Stripa Gruvmiljö. Planer finns på att Besök Linde AB kommer att få ansvaret för ishallen Lindehov och det nybyggda ridhuset i Lindesberg - och från maj 2019 (enligt förslag) även Folkets Hus Bio tills bolaget hittar en entreprenör för verksamheten.

.................................................