”Kulturpartiets valmanifest”: Så skulle Moderaterna rösta

”Kulturpartiets valmanifest”: Så skulle Moderaterna rösta

Om Lindesbergs Kulturparti fanns och lade fram dessa förslag i kommunfullmäktige - hur skulle ni då rösta? Ja, Nej eller Vet ej (nedlagd röst)? Så här svarar Moderaterna genom Pär-Ove Lindqvist:

1: Handlingsprogram
Förslag: Ta fram och förankra ett tydligt och genomförbart handlingsprogram för kulturens roll och betydelse för kommunens utveckling - liksom kommunens ansvar för och stöd till kulturen och dess aktörer.

• Moderaterna: JA

2: Organisation

Förslag: Inför en kultur- och bildningsnämnd med en kultur- och bildningsförvaltning som har ett samlat ansvar för kultur och utbildning - liksom ett övergripande ansvar för att övriga politikområden i kommunen (nämnder, förvaltningar och bolag) har ett kulturperspektiv i sina beslut.

• Moderaterna: NEJ: Att föra in kultur i Barn-och utbildningsnämndens ansvarsområde ser vi inte som aktuellt. Det finns en stor risk att Kulturen - som till största delen är en frivillig verksamhet - skulle komma i andra hand i förhållande till lagstadgad verksamhet och myndighetsutövning. Kulturskolans frivilliga del har över lång tid ofta kommit upp i till diskussion när det gäller neddragningar i budgeten och vi har fått slåss för dess existens. Så vill vi inte ha det. Kulturenheten ligger idag under Kommunstyrelsens Tillväxtutskott och den bör ligga kvar där. Det viktigaste är att det finns en tydlig agenda för kulturpolitiken.

3: Kulturskolan
Förslag: Gör deltagande i kulturskolans verksamheter kostnadsfria för alla - både barn/ungdomar och vuxna i alla åldrar i hela kommunen.

• Moderaterna: NEJ: Vi vill ha rimliga differentierade avgifter för barn och unga i frivillig verksamhet utom i undantagsfall då det skall vara gratis när det gäller alla barn. Vuxna skall betala för sin kultur- och fritidsverksamhet.

4: Kulturcollege
Förslag: Utveckla gymnasieskolan (med det estetiska programmet som bas) till ett kulturcollege med riksintag på motsvarande sätt som Lindeskolan idag är ett idrottscollege.

• Moderaterna: JA: Vi är positivt inställda till att utveckla Lindeskolan med Kulturcollege. Vi tror att om det skall lyckas så måste det precis som med Idrottscollege ske i samarbete med föreningsliv och ideella aktörer i kommunen eller angränsande kommuner som teatergrupper, musikgrupper, konstnärer, hembygdsföreningar, musikkårer mm.

5: Folkbibliotek
Förslag: Utveckla folkbiblioteken som kulturella och gränsöverskridande demokratiska mötesplatser med personal som kan ge besökarna stöd i informationssökning, digital kompetens och källkritik.

• Moderaterna: JA: Vi ser att det finns stor utvecklingspotential när det gäller biblioteken som mötesplatser. Vi vill gärna samordna Folkbiblioteken och Skolbiblioteken för att stärka båda två. Vi har drivit frågan under en längre tid och Storå är ett exempel på att det går. Men det går att göra bättre verksamhet än nuläget i Storå på skoltid.

6: Skolbibliotek
Förslag: Ge alla elever tillgång till bemannade skolbibliotek som ska användas i elevernas utbildning och utgöra ett stöd i deras lärande och utveckling genom informationssökning, digital kompetens och källkritik.

• Moderaterna: JA: Vi vill gärna samordna Folkbiblioteken och Skolbiblioteken för att stärka båda två. Lägg resurserna på verksamhet och material istället för hyror om det samordnas.

7: Kultur- och föreningshus
Förslag: Samla kulturverksamheter (folkbibliotek, scenkonst, biograf, konsthall, stadsmuseum etcetera) i ett centralt beläget kultur- och föreningshus i centralorten.

• Moderaterna: NEJ: Vi är positivt inställda till att samordna verksamhet och lokaler men inte i nya externa lokaler utan då skall det vara redan kommunala lokaler som endast används under del av dagen, dygnet, året. Vi anser att skollokaler kan utnyttjas till detta. I Lindesberg skulle Lindesskolan vara perfekt att utveckla som centralt beläget kultur- och föreningshus. I andra delar av kommunen kan det vara Storåskolan, Fröviskolan eller Ekbackens skola i Fellingsbro.

8: Samarbetsforum
Förslag: Skapa ett officiellt samarbetsforum med representanter för kommun (kultur- och bildningsförvaltningen), den ideella sektorn (ideellt verkande föreningar och grupper) och yrkesverksamma kulturaktörer (kulturella och kreativa näringar) för ömsesidigt stöd och samverkan kring kulturens roll och möjligheter i kommunens utveckling.

• Moderaterna: JA: Vi är positivt inställda till kulturting eller olika former av samarbetsgrupper.

9: Lokaler
Förslag: Ge föreningar och andra kulturaktörer tillgång till kommunala lokaler med hyror som är satta i förhållande till hyresgästernas betalningsförmåga - och där inga kommunala lokaler finns ska föreningar med egna lokaler få ekonomiskt stöd för att hålla dem tillgängliga.

• Moderaterna: NEJ: Vi tycker att modellen som finns idag med satta hyror för kommunala lokaler fungerar bra men kan utvecklas med fler uthyrningsbara lokaler. Kommunen skall ge bidrag till lokaler i orter där inga kommunala lokaler finns. Exempel på detta är bygdegårdar. Hyresnivån skall vara låg men inte diffrentierad efter betalningsförmåga utan kategori och ålder som idag,

10: Tjänster
Förslag: Ge föreningar och andra kulturaktörer tillgång till kommunala stödtjänster som underlättar och säkrar föreningslivet - exempelvis en gemensam bokföringstjänst för föreningar som har svårt att rekrytera kassörer, ett gemensamt projektkontor för ansökningar och administration av bidrag och projektmedel etcetera.

• Moderaterna: NEJ: Vi tycker inte att kommunen skall gå in och vara ställföreträdande styrelser eller administratörer. Däremot skall kommunen stötta föreningslivet med konsulterande verksamhet, stöd och nätverksbyggande. Tillsammans med länsaktörer och riksaktörer.

11: Ekonomi
Förslag: Fördela det ekonomiska stödet till kultur- och fritidsverksamheter mer rättvist över hela kommunen (utifrån antal invånare) och för alla åldrar (inte bara barn och ungdom) - förslagsvis i någon form av ”kulturpeng” till alla invånare.

• Moderaterna: NEJ: Det är viktigt att försöka fördela stöd enligt rättvisa principer. Vi ser gärna stöd till barn- och ungdomsverksamhet. Vuxna skall betala sin fritidsverksamhet. Det skall inte gå över skattsedeln.

….................................................

Moderaterna fick i senaste valet 2.381 röster (15,50%) som gav 7 av kommunfullmäktiges 45 platser. I årets val har partiet dessa kandidater till kommunfullmäktige:

1. Pär-Ove Lindqvist, Oppositionsråd, Lindesberg
  2. Lillemor Bodman, Gymnasielärare, Lindesberg