Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 44)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 44)

Webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) är en nyhets- och informationskanal för det mesta av det bästa med kulturen i Lindesberg ● Den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg ● Den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg. Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss på lindekultur.se!

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

VECKANS NYHETER 25-31 OKTOBER:

Dags för tredje omgången skyltfönsterkonst i Lindesberg

Lördag 2 november kl 11:00 är det vernissagevandring för den tredje omgången skyltfönsterkonst - ett konstprojekt som drivs av Lindesbergs Konstförening där inbjudna konstnärer och fotografer fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst. Den första omgången invigdes 2 december 2018 - och nu är det dags för den tredje omgången.

De ställer ut skyltfönsterkonst i Lindesberg

Lördag 2 november kl 11:00 är det vernissagevandring för den tredje omgången skyltfönsterkonst - ett konstprojekt som drivs av Lindesbergs Konstförening där 12 konstnärer och fotografer samt över 400 elever på Stadsskogsskolan fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst.

Oubaida Mualem ställer ut igen på Liljevalchs vårsalong

Oubaida Mualem (Lindesberg) - som ställde ut två intarsia-verk på Liljevalchs vårsalong 2019 - är en av fem konstnärer i Örebro län som får ställa ut på Liljevalchs vårsalong 2020. Juryn för Vårsalongen 2020 har av nära 3.000 ansökningar valt ut totalt 330 verk av 170 konstnärer.

Lindesbergs Filmstudio visar ”Woman at war” - en isländsk dramakomedi

Tisdag 5 november kl 19.00 fortsätter Lindesbergs Filmstudio höstterminen på Folkets Hus Bio i Lindesberg med ”Woman at war” - Islands Oscarsbidrag för 2019 som är en härlig dramakomedi om en David och Goliat-strid.

Föräldrar emellan: Varning för den digitala drogen

Tisdag 5 november kl 18:00 håller Patrik Wincent föredrag om ”Den digitala drogen” i Församlingshemmet, Lindesberg. Han är inbjuden av Föräldrar emellan som bland annat Lindesbergs kommun, Folkhälsoteamet i norra länsdelen och Rädda Barnen står bakom.

Julfest även i år med Martin, Per, Linnea, Stefan och Jesper

Efter två års succéer blir det julfest igen 20 och 21 december med Martin Almgren, Per Fritzell, Linnea Wilhelmsson, Stefan Jansson, Jesper Hugosson med flera i Lindeskolans aula.

"Flytta Lindesbergs kommuns arkiv till Arkivcentrum i Arboga"

Lindesbergs kommuns slutarkiverade handlingar på Staffetgatan i Lindesberg, församlingshemmet i Fellingsbro, Ekbackens skola och Frövifors pappersbruksmuseum flyttas till Arkivcentrum i Arboga vartefter hyresavtal på befintliga lokaler löper ut senast 31 december 2022. Det föreslår utskottet för stöd och strategi att kommunstyrelsen beslutar på sitt kommande sammanträde (29 oktober).

P4 Örebros söker Årets lokalartist

År 2007 blev David Karlsson från Lindesberg årets lokala artist. År 2016 var Amanda Ekberg från Lindesberg en av finalisterna. Nu är det dags att kora Årets lokalartist i P4 Örebro! Är du den som Sveriges Radio P4 Örebros söker? Snart är det dags att kora Årets lokalartist i P4 Örebro!

Stefan Jansson bloggar om Stripa

Den lysande affären Stripa: ”I september fick vi veta att Besök Linde AB (Belab) lämnar gruvområdet i Stripa. Det har varit på gång länge men nu ska alltså lokalerna lämnas. Detta kräver en dagsvers: ... ... Visst ja, jag kan inte få nåt svarab/ eftersom vi inte har nån insynab/ i våra kommunala bolagab!/ Skit och pissab!/ Morsning och goodbyeab!

Björn Dahlfors om småstaden Lindesberg

”Lindesberg är en småstad där skyltfönstren ekar tomma. Där ABF-husets puts krackelerar. En kommun som försöker i uppförsbacke. Det rustas och fejas men vem vill vara i småstaden barm. Här bor människor – men var lever de?” Lyssna på Björn Dahlfors betraktelser på sin nya hemsida bjorndahlfors.se.

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

KULTUREVENEMANG 1-10 NOVEMBER:

1 nov: Skrivarträff med rapparen Jeaff

Fredag 1 november kl 14-16 bjuder Lindesbergs Stadsbibliotek in till skrivarträff med rapparen Jeaff.

1 nov: En hyllning till Ted Gärdestad

Fredag 1 november kl 19:30 presenteras En Hyllning till Ted Gärdestad – med Teds sista kompband 1991-1996 - i Lindeskolans aula.

2 nov: Hantverksmässa med Bergslagens slöjdare

Lördag 2 november kl 10:00-16:00 arrangerar Bergslagens slöjdare en årligen återkommande Hantverksmässa med försäljning av lokalt hantverk i Lindesberg Arena.

3 nov: Författarkväll med Bengt Ohlsson

Söndag 3 november kl 19:00 kommer Bengt Ohlsson till Svalbo Café. Berättelser i stearinljusens sken i Svalbo arrangeras av Svalbo keramik, Ulla Roseen, Studiefrämjandet, Nora kommun kultur och Lindesbergs kommun kulturenheten.

4 nov: Dagledigsamling i Ramsberg

Måndag 4 november kl 12-14 är de dagledigsamling med hemlagad soppa i Församlingshemmet. Dagens gäst är Britt-Marie Olsson som presenterar sin idol - Elvis Presley. Det blir lite historik och mycket musik. Arrangeras av Linde Bergslags församling

5 nov: Föreläsning om den digitala drogen

Tisdag 5 november kl 18:30 håller Patrik Wincent föredrag i serien ”Föräldrar emellan” på Församlingshemmet i Lindesberg om ”den digitala drogen” - den smarta telefonen, paddan och den bärbara datorn.

5 nov: Lindesbergs Filmstudio: Woman at war

7 nov: Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: Årsmöte

Torsdag 7 november kl 18:30 håller Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening årsmöte på Folkhögskolan. Årsmötesförhandlingar. Götlunda nyckelharpsgille underhåller. Bildarkivet ställer ut foton ur sitt 50-åriga rika arkiv. Sedvanligt kaffe med smörgås serveras.

8 nov: Dansföreställning: "Angry Stories”

Fredag 8 november kl 18:00 ges dansföreställningen ”Angry Stories” i Kristinaskolan, Lindesberg, ”Angry Stories” är en absurd och humoristisk dans- och performanceföreställning som är baserad på verkliga upplevelser rörande ilska som dansarna delar med sig av på ett genuint och utelämnande sätt. Biljetter (200 kr för vuxna och 150 kr för studerande) kan köpas på Lindesbergs Stadsbibliotek (0581-811 40).

9 nov: Resta Bygdegård: Höstmarknad

Lördag 9 november kl 10-16 är det höstmarknad i Resta bygdegård med försäljning av honung, saft, sylt, syrade grönsaker, hembakat bröd, godis, sytt och stickat, trasmattor, träsnideri, betongkonst, kort, tomtar etc. Arrangeras av Resta Bygdegårdsförening.

9 nov: Opera på bio: Madama Butterfly

Lördag 9 oktober kl 19:00 är det dags för säsongens andra opera på Folkets hus bio i Lindesberg direktsänd från Metropolitan i New York: Madama Butterfly är Giacomo Puccinis fantastiska opera om den tragiska geishan Cio-Cio-San. Operalegenden Plácido Domingo gör rollen som Sharpless. Hui He gör huvudrollen som Cio-Cio-San, geishan som ger allt för den amerikanska sjöofficeren Pinkerton, som sjungs av Andrea Carè. Elizabeth DeShong är hennes hängivna följeslagerska Suzuki, och Plácido Domingo gör Sharpless för första gången.

Utställningar:

• Ull i Bergslagen - en varm, hårig och inspirerande utställning i Konstrummet på Lindesbergs Stadsbibliotek med ”Bergslagens egna befrielseslöjdare”. Utställningen pågår 26 okotober-13 november och visar ull i alla tänkbara former - tovat, spunnet, broderat, vävt, stickat, naturellt.. Läs mer på lindekultur.se >>
  • Blombergska gården i Lindesberg: Lindesbergs Hembygdsförening visar Miniatyrstaden Lindesberg.  OBS: Nya öppettider för Lindesbergs Hembygdsförening, Kungsgatan 48.: Onsdagar jämna veckor 15-17.: Fredagar 14-17.: Nytt: Lördagar 11-14.. Vi gör en provperiod under november-december 2019. Grupper kan även tas emot andra tider efter särskild överenskommelse. Läs mer om Miniatyrstaden Lindesberg >>
  • Lindesbergs Hembygdsförening: Affischutställning om sägner på ICA Supermarket om Lindesbergs mest kända sägner. Läs mer på lindekultur.se >>
  • Skyltfönsterprojektet - ett konstprojekt som drivs av Lindesbergs Konstföreningen där inbjudna konstnärer fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst. Läs mer på Lindekultur.se >>

För fler evenemang i Lindesbergs kommun och bioprogram på Folkets Hus Bio:

Vad händer i kultur-Lindesberg?

Vill du veta vad som händer i kultur-Lindesberg i höst? Följ vår evenemangs-kalender på lindekultur.se - den mest kompletta kalendern för kulturevenemang i Lindesbergs kommun.

Vill du marknadsföra vad som händer i kultur-Lindesberg i höst (och det ännu inte finns med i vår evenemangs-kalender på lindekultur.se)? Skicka underlag om kommande evenemang till info@lindekultur.se.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss på lindekultur.se eller:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Nyhets- och informationskanalen lindekultur.se har två huvuduppgifter - dels att göra kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg (genom att marknadsföra vad som händer i kulturlivet i kommunen); dels att bevaka och följa upp kulturpolitiska frågor i Lindesberg (eftersom kulturen kan och behövs för att utveckla kommunen).

Redaktionen för lindekultur.se arbetar enligt två principer - när det gäller evenemang skriver vi om dessa innan de händer (kultur ska upplevas); när det gäller kulturpolitiska frågor skriver vi om förslagen innan besluten fattas (för att ge våra läsare och andra intresserade möjligheten att diskutera frågan och påverka besluten).

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se