Veckans nyheter från Nätverket Lindekultur (vecka 12)

Veckans nyheter från Nätverket Lindekultur (vecka 12)

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt stöd till kulturella och kreativa verksamheter i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg. Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg - bland annat genom detta nyhetsbrev.

Veckans nyheter från Nätverket Lindekultur (vecka 12);

Öskebohyttans kultur- och missionshus bjuder in till hantverksmarknad
Hantverksmarknaden i Öskebohyttans kultur- och missionshus hålls i sommar för 33 året i rad - och antalet besökare ökar för varje år. Nu bjuder man in intresserade som vill tillverka och sälja något att delta. "En mycket bra möjlighet att få presentera sig i en unik miljö som lockar många turister", tipsar Gunilla Dovsten - keramiker i Lindesberg som deltagit många gånger. 2016-03-24 >>

Linde-fotograf blev bronsmedaljör i fototävling
Gunnar Nilsson (Lindesbergs Fotoklubb) belade en andraplats i klassen ”Färg påsikt” i Närke-Bergslagsfoto som avgjordes i helgen i Askersund. Gunnar knep andra platsen bland 72 deltagande bilder och blev totalt trea och erhöll en hedrande bronsmedalj. 2016-03-24 >>

Lindesbergs Filmstudio visar "Dheepan"
Lindesbergs Filmstudio fortsätter vårterminens filmprogram nästa tisdag (29 mars) med det franska dramat "Dheepan". Alla medlemmar får ta med sig en vän gratis till denna film. Efter filmen bjuder filmstudion in till samtal och något att äta. 2016-03-23 >>

Linde Fornminnes- och Hembygdsförening bildar arbetsgrupper
Styrelsen för Linde Fornminnes- och Hembygdsförening vill bildar kommittéer för olika arbetsområden för att engagera fler medlemmar i föreningens verksamhet. 2016-03-23 >>

Fyra stipendier kan bli ett i Lindesbergs kommun
Fyra stipendier - kulturstipendium, byggnadsvårdsstipendium, stipendium för årets eldsjäl och föreningsledarstipendium - blir ett utvecklingsstipendium för unga (18-30 år) enligt ett förslag till Lindesbergs kommuns tillväxtförvaltning. 2016-03-22 >>

Kulturfrågor i Lindesbergs kommuns tillväxtutskott
Kommunstyrelsen tillväxtutskott i Lindesbergs kommun hade tre kulturfrågor att behandla på sitt senaste sammanträde: ● Åtgärder för kommunens museiverksamhet; ● Uppdrag till beredningen för kultur- och fritidsfrågor; ● Svar på motion om kulturpolitiskt program i Lindesbergs kommun. 2016-03-22 >>

...............................................

På gång i kultur-Lindesberg:

• 29 Mar 19:00: Lindesbergs Filmstudio: "Dheepan"
  • 29 Mar 19:15: Författarbesök på Fellingsbro bibliotek
  • 31 Mar 18:30: Lindesbergs Fotoklubb: Arbetsmöte
  • 02 Apr 14:00: Manskören Harmoni: Caprice 2016
  • 03 Apr 14:00: Linde Fornminnes- och Hembygdsförening: Årsmöte
  • 05 Apr 19:15: Vinylafton på Lindesbergs stadsbibliotek
  • 06 Apr 09:00: Bokcafé på Lindesbergs stadsbibliotek
  • 06 Apr 19:15: Lindesbergs Konstförening: Årsmöte
  • 08 Apr 09:00: Kulturutbudsdag i Örebro
  • 09 Apr 11:00: Barnteater på Lindesbergs stadsbibliotek
  • 10 Apr 17:00: Psalmtoppen i Guldsmedshyttans kyrka

Läs mer i hela vår evenemangskalender >>

...............................................

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt stöd till kulturella och kreativa verksamheter i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Se vår presentation av Nätverket Lindekultur - varför nätverket finns, hur nätverket verkar, vem som kan vara med i nätverket och nätverkets roll i marknadsföringen av Lindesberg som Bergslagens själ. Se den här >>

...............................................

Vill du veta vad som händer i kultur-Lindesberg - välj själv hur:

• Veckans nyheter från Nätverket Lindekultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se
  • Följ Nätverket Lindekultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>
  • Följ Nätverket Lindekultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Gilla oss på Facebook >>

...............................................

Vill du sprida nyheter och inbjudningar i vår nyhetskanel:

• För publicering av nyheter och evenemang - skicka underlag till info@lindekultur.se
  • Redaktör för Nätverket Lindekultur: Sven Carlsson :: 070-544 62 32

Bli en del av Nätverket Lindekultur - lite mer formellt
Efter mer än två år som ideellt och informellt stöd till kulturella och kreativa verksamheter i Lindesbergs kommun behöver Nätverket Lindekultur bli lite mer formellt - dels för att tydliggöra vilka som står bakom nätverket; dels för att tydligare visa det levande och breda kulturliv som finns i Lindesberg. Läs mer >> Se här vilka som står bakom Nätverket Lindekultur idag >>