2024-03-12 Seminarium: En antibiotikabehandling står aldrig ensam

2024-03-12 Seminarium: En antibiotikabehandling står aldrig ensam

God djurhälsa och välfärd är omistliga fundament i den svenska djurhållningen. En låg och kontrollerad läkemedelsanvändning är en del av bilden, men inte den enda. Syftet med seminariet är att inspireras av olika aktörers perspektiv på vikten av tillgängliga data som framgångsfaktor för god djurvälfärd och minskad antibiotikaresistensutveckling.

Djurhälsodata har utgjort grunden för en unik övervakning av sjukdomsläge och djurvälfärd i Sverige. Detta gäller framför allt mjölkproduktion, men potential finns för fler djurslag då systemet omfattar alla livsmedelsproducerande djur samt även häst. Forskning, avelsvärdering, rådgivning och utveckling av djurhållande företag, samt veterinärers och yrkesmässiga djurhållares egenkontroll, har också haft ovärderlig nytta av dessa data. Det system för insamling av djurhälsodata som funnits sedan 1982 avskaffades under 2023. Nu finns enbart registreringar av behandlingar med antibiotika kvar. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har dock nyligen remitterat promemorian En utvidgad insamling och utlämning av djursjukdata, där remissvaren ska vara inskickade senast den 26 april 2024.

Under seminariet kommer vi få en bakgrund samt lyssna på olika aktörers behov samt förhållande till djursjukdata. Inte minst kommer vi också inspireras kring potentialen som djurhälsodata har för konkurrenskraft på såväl gård som nationell nivå!