KSLA välkomnar nya ledamöter i Jordbruksavdelningen

Vid Kungl. Skogs- och Lantbruksakademiens sammankomst den 6 december 2012 valdes totalt 23 nya ledamöter in. De sex svenska ledamöter som valdes in i Jordbruksavdelningen är universitetsadjunkt Catharina Alwall Svennefelt (Kristianstad), lantbrukare Boel Andersson (Vellinge), expert Lars-Erik Lundkvist (Uppsala), statsveterinär Torsten Mörner (Bro), AgrD Stina Olofsson (Ängelholm), och näringspolitisk chef Alarik Sandrup (Uppsala). Dessutom valdes Senior Scientist Barbara Lee (Marshfield, WI, USA) och professor Antanas Maziliauskas (Kaunas, Litauen) in.

Akademiens Jordbruksavdelning arbetar med frågor som berör produktion, förädling och marknad i teori och praktik inklusive specifika utbildnings- och rådgivningsfrågor inom jordbruk, trädgård och veterinärmedicin samt sådana miljöfrågor som hör samman med näringarnas sektorsansvar.

Catharina Alwall Svennefelt, född 1961, är universitetsadjunkt i arbetsvetenskap med beteende-vetenskaplig inriktning vid SLU Alnarp, och har stort engagemang för lantbrukets utveckling. Hon undervisar i ledarskap och organisation och är utbildningsansvarig för satsningen ”Säkert bondförnuft” som syftar till att minska antalet olycksfall i jordbruket. Hon har ett flertal för-troendeuppdrag inom arbetsmiljö och livsmedelsfrågor m m.

Boel Andersson, född 1961, är hushållslärare i grunden och nu lantbrukare med tekniskt intresse som gör att hon ligger framkant i utvecklingen. Hon en god företrädare för odling och marknads-föring av grönsaker, med känsla för konsumenternas behov och önskemål. I det egna företaget Växa Produkter i Hököpinge utförs allt från odling till paketering, inklusive marknadsföring av andras produkter genom torgförsäljning och e-handel.

Lars-Erik Lundkvist, född 1958, är expert inom LRF med kvalificerad kunskap inom jordbruks- och näringspolitik och har arbetat bl a som förhandlingsdirektör. Han har varit engagerad i att lyfta jordbrukets roll som framgångsrik näringsgren nationellt och internationellt och har ingått i flera expertgrupper och statliga utredningar inom de gröna näringarna.

Torsten Mörner, född 1952, är statsveterinär på Statens Veterinärmedicinska Anstalt och betraktas som Sveriges främste företrädare för viltbruksområdet inklusive viltvård. Han har haft ett flertal nationella och internationella utrednings- och förtroendeuppdrag inom viltbruksområ-det, den senaste femårsperioden har han varit ordförande för Svenska Jägarförbundet. Han har författat flera böcker och en stor mängd populärvetenskapliga artiklar.

Stina Olofsson, född 1957, agronomie doktor som sedan tio år leder miljörådgivningskampanjen ”Greppa näringen”, som innebär en speciell position som spindel i nätet mellan rådgivning, forskning, länsstyrelser och statliga verk, med krav på att vara lyhörd för hur FoU kan omsättas i praktiken och med syfte att skapa ett uthålligt lantbruk. Hennes sakfrågor är främst växtnäring (produktion och miljö) och även klimatfrågor.

Alarik Sandrup, född 1967, är näringspolitisk chef hos Lantmännen Energi, lantmästare och agronom i grunden och med bred erfarenhet inom energi- och klimatpolitik, jordbruks- och miljöfrågor samt jordbrukets internationalisering. Han har bl a arbetat med miljö-, klimat- och energifrågor hos LRF och företrätt den internationella bondeorganisationen IFAP i FN:s kli-matförhandlingar, arbetat med miljö- och växtodlingsfrågor på jordbruksdepartementet och varit biträdande chef vid LRF:s Brysselkontor.

Barbara Lee, född 1950, är Senior Scientist vid the Marshfield Clinic Research Foundation i Marshfield, Wisconsin, USA, där hon är chef för såväl the National Farm Medicine Center som the National Children’s Center for Rural and Agricultural Health and Safety. Hon har tidigare bl a varit ordförande för the National Institute for Farm Safety, som engagerar olika yrkesområden i arbetet kring säkerhet och hälsa inom jordbruket. Hon har engagerat sig starkt i säkerheten för jordbruksarbetare i hela USA och låg till stor del bakom etablerandet av ASHCA, the Agricultural Safety and Health Council of America, som hon nu är administrativ chef för.

Antanas Maziliauskas, född 1954, rektor och professor vid Alexandras Stulginskis University (lantbruksuniversitetet) i Kaunas, Litauen. Han har arbetat mycket aktivt för att utveckla nordiskt-baltiskt forsknings- och utbildningssamarbete och har bl a varit initiativtagare till ett nordiskt-baltiskt universitetsnätverk inom lantbruk och veterinärmedicin. Han har också haft ett stort antal internationella uppdrag som rådgivare för Världsbanken och expert för FAO.

Carl-Anders Helander, akademiens sekreterare och VD, ser fram emot ett givande samarbete med de nyinvalda ledamöterna:
– Med dessa nya ledamöter får KSLA ytterligare kompetens på områden inom lantbruket som mark, växt, teknik och ekonomi, liksom inom jordbruksprodukters vidareförädling och marknad, och inom företags-ledning och offentlig förvaltning med mera, säger Carl-Anders Helander.

Allmänna avdelningen: länsfiskekonsulent Henrik C Andersson, Stockholm, professor Thomas Elmqvist, Järfälla, verkställande direktör Mats Halling, Västervik, universitetslektor Anna Jakobsson, Bjärred, professor Ingrid Sarlöv Herlin, Dalby, professor Marie Stenseke, Stenungsund, och enhetschef Sara Österman, Sollentuna. Dessutom professor Susan Baker, Cardiff, Wales.

Skogsavdelningen: professor Rolf Björheden, Uppala, professor Ljusk-Ola Eriksson, Sävar, professor Annika Nordin, Umeå, professor Jan Stenlid, Uppsala, samt civiljägmästare Carl-Gustaf Wachtmeister, Knislinge. Dessutom professor Bjarni Sigurðsson, Selfoss, Island.

Till hedersledamöter valdes H.E. Dr. Jacques Diouf, Dakar, Senegal, samt tidigare ledamöterna professor em. Ulf Renborg, Uppsala, och civiljägmästare Jan Sandström, Stockholm.

Carl-Anders Helander, akademiens sekreterare och VD
Telefon: 08-54 54 77 02, Mobil: 0708-26 66 02
E-postadress: carl-anders.helander@ksla.se  •  www.ksla.se

___________________________________________________________________

Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien installerades år 1813 av kronprins Carl Johan (sedermera kung Karl XIV Johan) och firar sitt 200-årsjubileum 2013. I och med de nya invalen har akademien 476 svenska och 148 utländska ledamöter. Av dessa är 13 hedersledamöter. De nyinvalda kommer att motta sina ledamotsbrev ur kung Carl XVI Gustafs hand vid den 200:e högtidssammankomsten den 28 januari 2013.