Kvix: Därför ska du inte jojobanta

Du har säkert hört det många gånger, men vet du varför det är så dåligt att gå upp och ner i vikt? Det är nämligen så att snabb viktnedgång nästan alltid leder till att du går upp igen. Här kommer förklaringen till varför.

Många vill få en kickstart genom att gå på exempelvis en pulverdiet eller annan typ av svältdiet. Planen är sedan att återgå till vanlig mat när de första kilona runnit av. Det låter som en bra plan, men det är inte så våra kroppar fungerar. Fettförbränning är en långsam process, eftersom kroppen bara kan frisätta visst mycket fett från cellerna per dygn. Det du istället tappar är vätska och muskler. Vilket skapar en ond cirkel, då muskler faktiskt ökar förbränningen.

Orsaken till att många tappar två-tre kilo de första veckorna är att all överflödig vätska försvinner ur kroppen. Det sker som en följd av ett minskat kolhydratintag. Framför allt är det snabba kolhydrater, så som vitt socker och onödiga snacks som gör att vi binder vätska.

När vätskan försvunnit ur kroppen och du fortfarande ligger på ett stort kaloriunderskott så är dina muskler näst på tur. Eftersom du bara kan tappa visst mycket fett per dygn så bryter kroppen ner dina muskler för att få bränsle till hjärna, lever, lungor och hjärta. Det är ganska smart på det viset, kroppen struntar helt i att du vill ha magrutor och putig rumpa, det är överlevnad som gäller.

När muskelmassan bryts ner så sjunker vårt BMR, basic metabolic rate. Det betyder att dygnsförbrukningen av energi i vila minskar och vi får långsammare förbränning. Muskler är vår nyckel till viktnedgång, eftersom de drar mycket energi bara genom att finnas. Om du tappar tio kilo i muskelmassa så får du alltså en lägre förbränning. När du sedan börjar äta vanlig mat igen så behöver din kropp inte lika mycket energi, och du ökar i vikt. Kanske blir du rent av tyngre än du var innan du startade din svältdiet.

Men det går att reparera skadan, som tur är. Förbränning är inte statisk och den anpassar sig efter omständigheterna. Så med tålamod kan du sakta öka den igen, genom att långsamt öka energiintaget och samtidigt bygga muskelmassa genom styrketräning.

Det många inte vet är att förbränningen faktiskt ökar desto mer du äter. Det beror på att kroppen hela tiden strävar efter balans och en lagom, sund vikt. Många som är överviktiga har faktiskt en ganska hög förbränning, även om de inte tror det.

En viktnedgång måste få ta tid. De första veckorna är det normalt att gå ner lite snabbare, på grund av att överflödig vätska försvinner när du lägger om kosten. Men efter det bör du sikta på ett halvt kilo i veckan. Låt det ta 20 veckor om du vill gå ner tio kilo. Se till att styrketräna så mycket du kan under tiden, för att signalera till kroppen att bibehålla musklerna. Du ska ha ett kaloriunderskott, men det får inte vara för stort och du ska äta bra, hälsosam mat regelbundet.

Det min vän, är receptet för att få en hållbar viktnedgång, som både kropp och själ mår bra av.

Madeleine Rybeck