Kvix: 5 tips för att leva mer och må bättre

Äntligen har solen börjat värma, det droppar från taken och fåglarna sjunger. Ta vara på utelivet, både för att träffa vänner och för att röra på dig mer.

Oro, minskad fysisk aktivitet och ett ytterst begränsat socialt liv. Det senaste året har varit en utmaning för de flesta. Men nu går vi mot ljusare tider, snart är värmen här på riktigt, dagarna blir längre och vi hittar ut ur våra hem.

Människan är en social varelse, skapad för fysisk aktivitet. Och social distansering behöver inte betyda att vi aldrig får träffa våra vänner. Njut istället av utelivet tillsammans. För till slut handlar det mesta om våra hjärnor, signalsubstanser och hormoner. Om vi tar hand om kroppen och tillfredsställer våra mest basala behov, så gör hjärnan resten.

I kristider upptäcker många att det är de små sakerna som gör skillnad. Våra kroppar behöver sömn, dagsljus, frisk luft, bra mat och motion. Vårt sinne behöver stimulans, utmaningar och social interaktion. Bryt isoleringen och hitta istället kreativa lösningar för ett säkert sätt att umgås och motionera.

Här kommer 5 tips du kan börja med!

Upptäck uteköket
Internet svämmar över av nya sätt att laga mat utomhus. Har du tröttnat på korv med bröd över brasan kan du testa nya, spännande recept som passar bra för just uteköket. Överraska genom att bjuda på en riktigt god lunch till helgen. Förbered det som behövs och tillaga sedan måltiden över öppen eld, njut tillsammans med nära och kära. Självklart med ett par meters avstånd mellan varandra.

Var nyfiken
Du har säkert några platser som du känner dig extra lugn och harmonisk på. En plats som ger dig energi. Har du någon sådan nära dig? Det finns smultronställen där du minst anar det. Ta en promenad med uppdrag att utforska nya områden, vik av från stigen och titta vad som finns bakom nästa krön. Locka fram nyfikenheten och upptäck naturens små pärlor.

Spana in föreningslivet
Ta del av andras kreativa hjärnor genom att spana in vilka aktiviteter föreningslivet har där du bor. Garanterat kommer du att hitta utflykter, utegym, sociala event och annat skoj som du med gott samvete kan ägna dig åt coronasäkert. Föreningslivet är ett utmärkt sätt att hålla sig aktiv, få nya vänner och utmana tristessen.

Produktiv promenad
Du vet att du borde bryta stillasittandet, men lider av dåligt samvete gentemot utebliven arbetstid. Ta en produktiv promenad. Bestäm dig för att du under promenaden ska planera eller reflekteraöver veckan eller ett visst problem. Och nästa gång du står inför ett arbetsrelaterat problem – ta en promenad så kommer du garanterat hem klokare.

Gör det lätt!
Viktigast av allt, det får inte vara krångligt. Då blir det inte av. Välj aktiviteter och platser nära dej och som du känner dig bekväm med. Sedan kan du utforska utifrån det.