Elev och lärare på Erlaskolan Östra

Elevledda utvecklingssamtal skapar motivation och synliggör lärandet för eleven

Att elever känner sig motiverade och engagerade i sitt eget lärande är väl ett scenario som många strävar emot. På Erlaskolan Östra arbetar man med elevledda utvecklingssamtal där eleverna själva berättar om sitt lärande och sin utveckling. Resultatet är elever som växer på många olika sätt. De känner sig motiverade och är stolta över det de har att berätta.

Att eleven själv håller i sitt utvecklingssamtal har visat sig skapa motivation och engagemang på ett annat sätt än traditionella samtal där läraren berättar hur det går. Under samtalet gör eleven ett urval av ämnen som de pratar om. Det är ett tillfälle att skina lite extra inför sina vårdnadshavare.

- Eleverna klarar sina utvecklingssamtal galant! Det här sättet att hålla utvecklingssamtal har satt sig och har blivit det normala sättet att genomföra samtal på hos oss. Om man är ny elev på skolan så har man ett elevlett ”lära känna-samtal” första gången, sedan håller man i samtalet på egen hand. Föräldrarna är positiva till samtalen och stolta över sina barn. Det är ytterst sällan som vårdnadshavare vill ha ett ytterligare samtal, säger Adam Aldhagen, lärare för team 4–6 på Erlaskolan Östra.

Eleven förbereder sig inför samtalet med hjälp av sina lärare. Förutom hur de ligger till i ämnena, så stöttar läraren eleven i att summera och tänka till om hur de utvecklas i de fem förmågorna som man arbetar med på Erlaskolan, ”lära att lära”; ”verklighetskompetens”; ”samarbetsförmåga”; ”må bra!” och ”handlingskompetens”. Studieteknik, kamratskap, att tala inför andra eller studiero är andra områden som också tas upp efter behov under utvecklingssamtalet. Det kan vara värdefullt att eleven har en dialog med sin mentor på skolan innan utvecklingssamtalet eftersom de stöttar eleven i olika frågor under terminens gång.

Utvecklingssamtalen är framåtsyftande och genomförs två gånger per läsår. De görs alltid i början av terminen så att eleverna har möjlighet att arbeta på eventuella utvecklingsområden under terminens gång.

-Vi hjälper eleven så att de får till en progression i samtalen. Här har vi pedagoger en stor roll att lyfta in nya perspektiv och stötta i att visa lärandet på en bred front. Det är dessutom viktigt att samtalet är framåtsyftande, alltså att man summerar hur det gått men ändå tänker vad man kan göra för att få utveckling i sitt lärande, avslutar Adam Aldhagen.