Läromedelsförfattarnas ordförande Per Kornhall är glad över dagens omröstning i riksdagen, men vill se fler reformer. Foto Per Kornhall: Kajsa Göransson

Läromedelsförfattarna på GP Debatt: Lotta Edholm behöver visa att hon står på lärarnas sida

Idag röstar riksdagen om att skriva in elevers rätt till läromedel i skollagen. Det är en vinst, men det är inte dags att fira riktigt än, det skriver Läromedelsförfattarna i dagens Göteborgs-Posten.

En skrivelse i skollagen om elevers rätt till läromedel är något Läromedelsförfattarna har kämpat för länge, men det innebär inte att situationen är löst. Nu måste regeringen se till att en likvärdig tillgång till läromedel för alla elever blir verklighet, bland annat genom att skapa offentlig statistik över skolors läromedelsinköp. Det är budskapet från Läromedelsförfattarnas ordförande Per Kornhall på Göteborgs-Postens debattsida.

”Att regeringen har presenterat flera satsningar på läromedel det senaste året är vi på Läromedelsförfattarna väldigt glada över. Men först den dag alla Sveriges lärare och elever har faktisk tillgång till läromedel är vi nöjda.”

Läs hela debattartikeln här: Lotta Edholm behöver visa att hon står på lärarnas sida