OS-konditorn Elisabeth Johansson premiärvisar ny spa-serie på Lakritsfestivalen 9-10 april

Elisabeth Johansson är kock, konditor, bagare och matstylist. Hon är jurymedlem i både Årets konditor och Årets kock. Hon står bakom 11 kokböcker, varav flera belönats med utmärkelser både i Sverige och utomlands. På årets lakritsfestival premiärvisar hon en ny spa-serie med lakrits, framtagen tillsammans med örtterapeuten Lisen Sundgren.

För Elisabeth Johansson är lakrits inte nödvändigtvis något som ska stoppas i munnen. Men det är en avgörande ingrediens i de produkter hon presenterar under smak- och livsstilsvarumärket Queen of Licorice. På lakritsfestivalen på hotell Norrtull den 9–10 april premiärvisas de fyra nyaste tillskotten.

Ett schampo, ett balsam, en massageolja och en tvål. Det är de fyra nya produkterna i Elisabeth Johanssons spa-serie, tillverkade av naturliga råvaror. Vid sidan av lakritsen innehåller produkterna också andra välgörande ingredienser som tea tree, pepparmynta, citron och eukalyptus.

– Lakrits är en av världens äldsta aromer. Egentligen är det konstigt att den inte används i större skala i liknande produkter. Jag tycker det är på tiden att lyfta fram lakritsen, säger Elisabeth Johansson.

Att lakrits är omtyckt märkte hon inte minst när hon författade den första boken i världen med lakritsrecept – ”Lakrits, Mint och Choklad”, som utsågs till Sveriges bästa dessertbok 2007 av Måltidsakademin i Grythyttan. Den fick också en bronsmedalj i World Cookbook Awards i London 2008. Boken sålde slut och plötsligt fanns en efterfrågan på smaksättarna lakritspulver och lakritsgranulat, något som var svårt att få tag på i butik.

Men Elisabeth Johansson började sälja. Och påbörjade ett samarbete med örtterapeuten Lisen Sundgren, som hon träffat på Rosendahls Trädgårdar. De båda började tidigt att tänka och jobba ekologiskt och tillsammans utvecklade de flera lakritsprodukter, som läppbalsam och skrubb.

Nu samlas nya och ett växande antal produkter – olika former av smaksättande pulver och granulat, samt hud- och hårvård. Alla med den gemensamma nämnaren lakrits, och med höga kvalitetskrav. Från lakritsrot till färdig olja. Eller handgjord tvål, varsamt inpackad i silke och återvunnen wellpapp.

Från Lakritsfestivalens program
Lördag 9/4 kl.14.00 Örtterapeuten Lisen Sundgren från Life by Lisen pratar om lakrits i spaprodukter. Efteråt finns hon i Elisabeth Johanssons monter för att tillsammans med Elisabeth svara på ytterligare frågor.

Arrangör: Tuija Räsänen Telefon: 0738-440 204
Marknadsansvarig: Anette Jonsson Telefon: 0709-30 12 69

Telefon: 08-210 210 E-post: info@lakritsfestivalen.se

Lakritsfestivalen är en årlig fest och mötesplats för lakritsälskare. Syftet är att sprida kunskap och lakritsglädje. Lakritsfestivalen 2011 är återigen förlagd till Hotel Norrtull. Lakritsfestivalens arrangör är entreprenören Tuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits och svensk pionjär i att anordna lakritsprovningar. Läs mer på www.lakritsfestivalen.se

Om lakrits
Lakrits framställs ur rötterna på ärtväxten Lakritsrot, Glycyrrhiza glabra. Sötlakrits innehåller lakritsrot och smaksätts ofta med anis. För att göra saltlakrits tillsätter man också salmiak (ammoniumklorid).

Om Hotel Norrtull
Familjeägda Hotel Norrtull öppnade 2007 men byggnaden uppfördes 1923, som centrallager och huvudkontor för AB Vin & Spritcentralen. Byggnaden är idag blåmärkt för sitt arkitektoniska och historiska värde. www.hotelnorrtull.se

• kokböcker
  • spaprodukter