Premiär för exklusiv handgjord chokladserie med lakrits

Under Lakritsfestivalen 24-25 april lanseras en ny serie av exklusiv handgjord choklad smaksatt med lakrits. De sex smakkombinationerna är framtagna av lakritsexperten och festivalarrangören Tuija Räsänen tillsammans med Esteban’s Agenturer och framstående chokladmakare från Emils Gustavs Chocolate.

”Smakkombinationerna är ett direkt resultat av mina egna favoritsmaker, mina lakritsprovningar och alla intressanta möten med choklad- och lakritsälskare”, säger Tuija Räsänen, ägare av Chokladbutiken.se & Lakritsbutiken.se. Hon arbetar hela tiden aktivt för att hitta kvalitetschoklad och lakrits från hela världen. Nu har hon äntligen skapat en egen chokladserie med lakrits som tillverkas av Emils Gustavs Chocolate i Riga, Lettland.

Sex olika smakkombinationer med choklad, lakrits och andra spännande smaksättare har tagits fram; vit choklad med salmiak, mjölkchoklad med lakrits och hallon, mjölkchoklad med turkiskpeppar, mjölkchoklad med lakrits och viol, mjölkchoklad med polkagrislakrits och mörk choklad med citron. ”Projektet har varit mycket roligt och den stora utmaningen har varit att få våra vänner i Riga att blanda salmiak i chokladen eftersom de inte äter salmiak i Lettland”, säger Tuija Räsänen.

Emils Gustavs Chocolate grundades 2003 i Riga och konceptet är att erbjuda produkter som passar för de mest kräsna inom chokladbranschen. Importör för Emils Gustavs Chocolate i Sverige är Esteban's Agenturer, en nära samarbetspartner till Chokladbutiken.se & Lakritsbutiken.se.

Samarbetspartnerna har varit noga med att ge produkten känslan, smaken och upplevelsen av njutning såväl visuellt och smakmässigt. Emils Gustavs Chocolate tillverkar all choklad för hand och erbjuder några utav de mest utsökta och lyxiga chokladerna. Företaget har också fått utmärkelser för sin design av chokladförpackningarna.

Chokladserien kommer att säljas på Chokladbutiken.se & Lakritsbutiken.se: s tre butiker; i Stockholm, i Trosa och på webben, genom Esteban’s Agenturer, på Vasastans Ost och hos Trosa Ost & Delikatesser. Men först har chokladkakorna premiär på årets lakritsfestival på Hotel Norrtull 24-25 april. Där kommer besökarna självklart att få provsmaka dessa unika chokladkakor.

Kontaktpersoner:
Arrangör: Tuija Räsänen Telefon: 0736-42 22 07
Marknadsansvarig: Anette Jonsson Telefon: 0709-30 12 69

Telefon: 08-210 210 E-post: info@lakritsfestivalen2010.se

Lakritsfestivalen är en årlig fest och mötesplats för lakritsälskare. Lakritsfestivalen 2010 är förlagt till Hotel Norrtull.  Lakritsfestivalens arrangör är entreprenören Tuija Räsänen, ägare av Chokladbutiken.se & Lakritsbutiken.se. Tuija är svensk pionjär i att anordna lakritsprovningar.
Läs mer på www.hotelnorrtull.se    www.lakritsfestivalen2010.se     www.chokladbutiken.se

Om lakrits
Lakrits framställs ur rötterna på ärtväxten Lakritsrot, Glycyrrhiza glabra. Sötlakrits innehåller lakritsrot och smaksätts ofta med anis. För att göra saltlakrits tillsätter man också salmiak (ammoniumklorid).

• ny produkt
  • premiär