I sagans värld, illustration t.v. av Gerda Tirén

En sagolik skola - Folkskolan 175 år på Jamtli

Folkskolans 175-årsjubileum
Lärarstiftelsen firar folkskolans 175-årsjubileum med den turnerande utställningen En sagolik skola – Folkskolan 175 år. Utställningen är en exposé över skolans och läraryrkets utveckling, dess demokratiska roll i det svenska samhället och kampen för alla barns rätt till skola. Utställningen kör sin grand final-avslutning på länsmuséet Jamtli i Östersund som visar utställningen från den 6 april till den 25 augusti 2019.

Siktet inställt mot framtiden
Med siktet inställt mot framtiden och skolans utmaningar idag, firar utställningen folkskolan som ett av Sveriges viktigaste demokratiprojekt genom tiderna. Utställningen gör nedslag i skolans, lärarnas och skolbarnens vardag och visar Barnbiblioteket Saga - en av Sveriges största lässatsningar. Framstående författare och konstnärer fick lärarnas uppdrag att bidra med litteratur och bilder för att förbättra pedagogiken och öka kvaliteten i den svenska skolan.

- Folkskollärarna gav svenska skolbarn en konst- och berättarskatt. Vi vill med utställningen också visa den demokratiska resa som den svenska folkskolan bidragit till. Alla barns rätt till gratis skola har blivit verklighet, något som långt ifrån varit en självklarhet tidigare, säger Eva-Lis Sirén ordförande Lärarstiftelsen.

Jamtli kompletterar utställningen med rollspel och en uppbyggd skolsal anno 1919 i friluftsmuseet.
Med autentiska föremål och möbler återskapas en skolsal från 1919. Här finns böcker att bläddra i, griffeltavlor att pröva samt planscher och olika pedagogiska hjälpmedel från tidsperioden. Under våren inbjuds skolklasser från förskoleklass till åk 5 till en dramatiserad resa 100 år bakåt i tiden. Tillsammans med magistern/lärarinnan får klassen uppleva en skoldag med räknelära, välskrivning, gymnastikövningar och mycket annat. Under sommarens Historieland är miljön öppen för allmänheten och varje måndag arrangeras särskilda barntidsresor i klassrummet. Med det magiska grytlockets hjälp förvandlas vi då till skolbarn 1919!

För att göra utställningen tillgänglig för alla finns den även att se på webbsidan www.ensagolikskola.se.
I samband med den turnerande utställningen En sagolik skola – Folkskolan 175 år arrangeras också föreläsningar, teater, musik med muscierande skolelever, medlemskvällar för lärare och andra kringarrangemang på Jamtli. Hela programmet med tider och platser finns på Jamtlis hemsida www.jamtli.com

www.ensagolikskola.se www.jamtli.com

Mira Lindahl, pressansvarig En sagolik skola – Folkskolan 175 år: 070 848 90 84, mira.lindahl@reformklubben.com

Magnus Stafverfeldt, sektionsledare för utställningssektionen, Jamtli, 072-578 99 69,

magnus.stafverfeldt@jamtli.com

För pressbilder
www.mynewsdesk.com/se/lararstiftelsen www.mynewsdesk.com/se/jamtli

Om En sagolik skola – Folkskolan 175 år
En sagolik skola – Folkskolan 175 år arrangeras av Lärarstiftelsen i samarbete med Sveriges Museer, Lärarförbundet, Svenska Barnboksinstitutet och Sveriges Hembygdsförbund. Utställningen invigdes på Prins Eugen Waldemarsudde i Stockholm den 11 mars 2017 och kommer att ställas ut på ytterligare sju regionala museer runt om i landet innan turnén avslutas. Den 6 april-25 augusti 2019 visas En sagolik skola – Folkskolan 175 år på Jamtli i Östersund. För att göra utställningen tillgänglig för alla finns den även att se på webbsidanwww.ensagolikskola.se

Om Lärarstiftelsen
Lärarstiftelsen förvaltar Sveriges Allmänna Folkskollärarförenings tillgångar. Lärarstiftelsens uppgift är att förvalta tillgångarna, vårda konst, inventarier, arkiv och bibliotek och genom stipendier, bokprojekt, utställningar m.m. stödja aktiviteter som främjar läraryrkets utveckling och lärarnas deltagande i det offentliga samtalet om skolan. Ledstjärnan är att främja lärares deltagande i sin egen yrkesutveckling, vilket är en viktig del i yrkets professionalisering och för makten över yrket. Dessutom ska stiftelsen öka kunskapen om läraryrkets historiska utveckling samt om skolans historia.

Om Jamtli
Jamtli i Östersund är ett av Sveriges mest välbesökta länsmuseer med ca 200 000 besökare per år. Museet består av ett friluftsområde med kulturhistoriska byggnader och miljöer samt ett inomhusmuseum med fasta och tillfälliga utställningar som berättar om Jämtlands och Härjedalens historia samt belyser aktuella teman och samtidsfenomen. Sedan 2018 visas här även konst från Nationalmuseums samlingar i en nybyggd tillbyggnad. Jamtli är känd för sin kulturarvspedagogik och speciella metoder att med rollspel, delaktighet och lek bjuda in besökarna till historiska upplevelser och reflektioner. Jamtli är också en öppen arena för möten och samtal, dit alla kan komma för att bli inspirerade. Jamtli är ett av 24 länsmuseer i Sverige. Tillsammans är vi Sveriges största museum.