Nyhet -

Hur bygger man och behåller en organisation som kan blomstra och överleva i en osäker tid?

Leventa vill ge företag och organisationer möjligheter att lära sig mer om vad en stark och sund värdegrund och företagskultur i en organisation innebär och hur du som medarbetare kan bidra till den. Därför lanserar vi seminarier som kommer underlätta för företag att koppla samman resultat och företagskultur.

För att kunna skapa planer, visioner, strategier, mål, strukturer och system som får oss att överleva och blomstra i en osäker tid behöver vi kartlägga våra värderingar. Både hos individer, ledare, grupper och organisationer.

Värderingar beskriver våra individuella och kollektiva drivkrafter och vad som är viktigt för oss. Det handlar om:

• Vanor
  • Attityder
  • Traditioner
  • Förutfattade meningar
  • Vanemönster
  • Känslor
  • Rädslor
  • Värden
  • Övertygelser

Intresset för kunskap om vad en sund företagskultur innebär är stort i vårt samhälle. Genom att hänvisa till Gallups senaste undersökning från oktober 2011 vill vi belysa hur fördelningen av engagemang i en organisation kan se ut:

• 29 % av personalen är engagerade
  • 52 % är oengagerade
  • 19 % är aktivt oengagerade och motarbetar organisationen

Siffrorna ovan visar att majoriteten av arbetskraften, 71% är inte engagerade i sitt arbete. Att skapa engagerad och värderingsstyrd arbetsplats är nyckeln för tillväxt.

Leventa har format innehållet i seminarierna i 2 delar som kan sträcka sig från ½ - 1 dag för varje del. Första delen är en introduktion kring vad en sund värdegrund innebär i en organisation. Den andra delen handlar om din personliga värdegrund och hur du kan ta reda på den och sen använda det i din vardag på jobbet och i livet. Båda delarna hänger samman men kan levereras oberoende av varandra.

Ett företags kultur speglar summan av alla individers attityder. Därför är det viktigt att känna till och förstå dina egna värderingar och värderingar hos det företag eller organisation du är engagerad i. Hur en sund värderingsstyrd organisation påverkar lönsamhet kan du läsa om här.

Seminarierna är till för organisationer och företag som vill:

• Komma igång med sitt värderingsstyrda arbete
  • Förstärka sitt värderingsstyrda arbete

Att känna till det som driver och motiverar oss kommer att definitivt vägleda oss i alla beslut vi tar - både på jobbet och i livet.

Vi genomför seminarierna internt inom ditt företag eller organisation. Kontakta tine.hauge@leventa.se för att diskutera tidpunkt och plats.