AGA:s nya fyllningsanläggning för CO2-cylindrar i Maardu, Estland.

AGA öppnar ny fyllningsanläggning för CO2-cylindrar i Estland

Anläggningen i estländska Maardu som invigdes nyligen - är ett led i AGAs fortsatta satsning i Baltikum och kommer säkra både produkttillgång och leveranser av koldioxidcylindrar i norra Europa. De CO2-cylindrar som fylls, testas och packas vid anläggningen är sådana som man använder i kolsyremaskiner - samt i den nya brandsläckaren Firemill.

- Vår nya fyllningsanläggning i Estland innebär att vi säkerställer både produkttillgång och leveransförmåga av koldioxidcylindrar för våra återförsäljare och kunder - samtidigt som vi får en fantastisk plattform för att vidareutveckla nya, hållbara och miljömässigt positiva initiativ, säger Martin Allerby, regional affärsområdeschef för Sparkling Water på AGA Gas AB.

Koldioxidfyllningen hanterades tidigare i Tyskland och att den nu flyttats till Estland har inneburit ett tjugotal nya arbetstillfällen vid AGA:s nya anläggning i Maardu. Den centrala lokaliseringen innebär minskade transportavstånd jämfört med tidigare, vilket i sin tur ger en lägre miljöpåverkan.

Om AGA:s kolsyreprodukter
AGA har idag ett antal kolsyreprodukter på den svenska marknaden: kolsyremaskinerna Aarke, AQVIA Exclusive, AQVIA Balance och Happy, PET-flaskor samt koncentrat och essenser för smaksättning av kolsyrat vatten – samt brandsläckaren Firemill som kan användas vid mindre bränder och är ett komplement till pulversläckaren. Den drivs med en likadan koldioxidpatron som den man använder i kolsyremaskiner.

AGA har de exklusiva försäljnings- och distributionsrättigheterna för Aarke och Firemill i Sverige, övriga Norden och Baltikum.

Läs mer på:

Anna Hastings

Presskontakt Communications Manager +46 70 234 44 76

Hanna Smedmark

Presskontakt Säkerhetsansvarig. Jourhavande presskontakt 17 december - 22 december och 9 januari - 16 januari +46 70 219 53 63

Stefan Peterson

Presskontakt Försäljningsdirektör. Jourhavande presskontakt 23 december - 8 januari. +46 70 517 74 95

Välkommen till Linde Gas AB!

Om Linde
Linde är ett ledande globalt industrigas- och teknikföretag med en försäljning som uppgick till 31 miljarder dollar (26 miljarder euro) år 2021. Vår mission är att göra världen mer produktiv genom att tillhandahålla högkvalitativa lösningar, teknologier och tjänster som gör våra kunder mer framgångsrika och bidrar till att bevara och skydda vår planet. Företaget tillhandahåller lösningar för många olika branscher, däribland flyg, kemi, mat och dryck, elektronik, energi, hälsovård, tillverkning och basmetallindustrin. Lindes industrigaser används i många tillämpningar, från livräddande syre för sjukhus till högrena gaser och specialgaser för elektroniktillverkning, vätgas för rena bränslen mm. Linde levererar också toppmoderna gasprocesslösningar för att stödja kundernas expansion, åstadkomma effektivitetsförbättringar och utsläppsminskningar.
För mer information om företaget och dess produkter och tjänster, besök www.linde-gas.se och www.linde.com