Livsmedelsbranschen välkomnar lista med godkända hälsopåståenden

Efter många års väntan är nu en lista med godkända 13.1-hälsopåståenden publicerad. Den inkluderar totalt 222 påståenden.

Livsmedelsföretagen (Li) och Svensk Dagligvaruhandel välkomnar offentliggörandet av listan som ger tydligare lagstiftning och ökade möjligheter för företagen att använda hälsopåståenden som kan underlätta konsumentens val av en hälsosam kost. Det innebär även att konsumenterna är säkrade att hälsobudskap på livsmedelsprodukter har godkänts för användning och bygger på solida vetenskapliga bevis.

Li och Svensk Dagligvaruhandel upprätthåller tillsammans och i samverkan med SNF Swedish Nutrition Foundation ett branschstöd för att främja en ansvarsfull användning av närings- och hälsopåståenden i marknadsföring av livsmedel. Branschstödet är ett sätt för branschorganisationerna att stödja företag som vill utveckla och saluföra livsmedel som bidrar till en god folkhälsa, och att dessa produkters hälsofördelar kommuniceras på ett tydligt, ansvarsfullt och balanserat sätt.

I samband med publiceringen av 13.1-listan har branschstödet tagit fram en checklista och klargörande information till företagen hur man på ett ansvarsfullt sätt använder godkända närings- och hälsopåståenden. Se

Fakta 13.1 hälsopåståenden
13.1-hälsopåståenden är hälsopåståenden som beskriver eller hänvisar till:
a) ett näringsämnes eller annat ämnes betydelse för kroppens tillväxt, utveckling och funktioner, eller
b) psykologiska och beteendemässiga funktioner, eller
c) bantning eller viktkontroll eller nedsatt hungerkänsla eller
ökad mättnadskänsla, eller en minskning av kostens energiinnehåll

Kontaktpersoner:
Elisabet Rytter, Livsmedelsföretagen (Li), 08-762 65 06, elisabet.rytter@li.se