Magdalena Andersson, partiledare för socialdemokraterna, på besök hos Santa Maria i Mölndal. Foto: Anders Nicander

Livsmedelsexport och konkurrensförmåga i fokus när Magdalena Andersson (S) besökte Santa Maria

Fredagen den 13 oktober besökte Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson och Aylin Nouri, ordförande för (S) i Göteborgsområdet, Pauligs produktionsanläggning i Mölndal, där man bland annat tillverkar produkter under varumärket Santa Maria. Besöket, som var ett initiativ av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen, fokuserade på förutsättningarna för livsmedelsproduktion i Sverige och hur exporten av livsmedel kan öka.

Diskussionerna under Magdalena Anderssons besök handlade till stor del om betydelsen av en konkurrens- och motståndskraftig livsmedelsindustri i en alltmer orolig och osäker omvärld. Livsmedelsindustrin är Sveriges tredje största industrigren med 55 000 anställda och en årlig export på cirka 80 miljarder kronor. Den svenska livsmedelsmarknaden är starkt koncentrerad och hårt konkurrensutsatt, och för många producenter är exporten avgörande för att kunna överleva.

Foto: Anders Nicander
Från vänster: Henrik Samuelson, vd Santa Maria, Magdalena Andersson, partiledare socialdemokraterna, Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen

Henrik Samuelson, vd för Santa Maria och europachef på Paulig, stod som värd för besöket. Han välkomnade att Magdalena Andersson tog sig tid för ett besök och betonade vikten av politikens engagemang för den svenska livsmedelsindustrin.

– Svenska livsmedelsproducenter är oerhört drivna och skickliga och vi ligger i framkant när det gäller hållbarhet, säkerhet, innovation och kvalitet. Men den internationella konkurrensen inom livsmedelsbranschen är stenhård. Om vi ska behålla vår höga standard, öka vår produktion och fortsätta utvecklas som livsmedelsproducerande land behövs det långsiktiga offentliga satsningar på exportfrämjande, kompetensförsörjning och FOU. Vi på Paulig delar gärna med oss av våra insikter och erfarenheter till alla som vill stärka livsmedelsindustrin, öka exporten och skapa ännu fler arbetstillfällen, säger Henrik Samuelson.

Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen, framhöll de extrema kostnadsökningarna som svenska livsmedelsproducenter har drabbats av under de senaste två åren.

– Det är viktigt att svenska politiker verkligen förstår hur hårt den här exempellösa kostnadskrisen har slagit mot svensk livsmedelsproduktion. Våra medlemsföretag har sett sin lönsamhet dyka sex kvartal i rad, något som aldrig har hänt förut. Politiker och myndigheter behöver nu mer än någonsin ta beslut som gör det enklare och billigare att producera mat och dryck i Sverige. Jag är tacksam att Magdalena Andersson ville vara med idag, och jag hoppas att hon och hennes parti i ännu högre utsträckning gör vad de kan för att underlätta för svensk livsmedelsproduktion, säger Björn Hellman.

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga. Våra 800 medlemsföretag sysselsätter närmare 55 000 personer, omsätter 200 miljarder kr/år och utgör tillsammans Sveriges tredje största industrigren.