Livsmedelsföretagens avtalskrav överlämnande

- Med tanke på det mycket kärva och osäkra läget i världsekonomin är det förbluffande att Livsmedelsarbetareförbundet lägger fram avtalskrav på så höga nivåer och dessutom vill spä på med nya kostnader för försäkringar och kompetensutveckling.

Det säger Livsmedelsföretagens, Li:s, VD Agneta Dreber med anledning av de avtalskrav som utbyttes med motparten Livsmedelsarbetareförbundet, Livs, på fredagen.

Avtalsrörelsen 2011/2012 inleds i ett läge när stora delar av världsekonomin är på väg in i en djup ekonomisk kris. Tillväxtprognoserna för den svenska ekonomin har skrivits ned rejält, och exportutsikterna för svenska företag ser allt dystrare ut. De svenska hushållen har dragit ned sin konsumtion vilket även lett till en svagare försäljningsutveckling för mat och dryck. I kombination med stigande råvarupriser har detta lett till pressade marginaler och minskad produktivitet i livsmedelsföretagen. Utmaningarna för livsmedelsbranschen väntas bestå under överskådlig tid när konjunkturnedgången slår realt mot svensk ekonomi.

- I detta bekymmersamma läge måste parterna vara vaksamma på ökade kostnader för företagen, säger Agneta Dreber.

Livs skriver i sina avtalskrav att det ska skapas ett löneutrymme på avtalsområdet med 929 kr i månaden. Till detta kommer krav på inrättandet av kompetenskonton och utökade avtalsförsäkringar, vilket ytterligare skulle höja på kostnaderna för företagen. Sammantaget innebär Livs krav kostnadsökningar på över 6 procent.

Livsmedelsföretagens yrkande mot Livs handlar om att skapa förutsättningar för fortsatt livskraftiga livsmedelsföretag.

- Vi vill ändra avtalen så att lönerna i högre utsträckning sätts efter de anställdas prestation. Arbetsgivaren ska enklare kunna premiera de medarbetare som bidrar mest till företagets verksamhet.  En annan viktig fråga är att Livsmedelsföretagen får större möjligheter att anpassa arbetstider till de säsongsvariationer som gäller för olika typer av livsmedel, säger förhandlingschefen Anna Nordin.

Kontaktpersoner: Anna Nordin, Förhandlingschef, tel: 08-762 65 07 alt 076-812 65 07; Agneta Dreber, VD, tel: 08-762 65 01 alt 070-682 65 01

Avtalskraven i sin helhet finns i bifogat doument (pdf) nedan.

Livsmedelsföretagen (Li) är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Li verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.