Ny konjunkturenkät: Livsmedelsproducenterna skönjer vårljuset

Efter en ovanligt svag avslutning på fjolåret andas livsmedelsföretagen försiktig optimism inför våren. Samtidigt upplever företagen ett ökat lågprisfokus bland konsumenterna.

-  För många livsmedelsföretag blev julförsäljningen en besvikelse, men nu ser det lite ljusare ut, säger Agneta Dreber, VD för Livsmedelsföretagen.

Fjolåret blev ett svagt år för Sveriges livsmedelsproducenter, och den negativa trenden förstärktes ytterligare under det avslutande fjärde kvartalet, visar Livsmedelsföretagens, Li:s, nya konjunkturenkät.

Li:s medlemsföretag tappade svagt i volym under den aktuella perioden (index 48), vilket inte har hänt någon gång sedan Li började följa konjunkturen på regelbunden basis 2009.

En starkt bidragande orsak till det svaga resultatet hör samman med en svag december, årets viktigaste månad med i snitt 12 procent av företagens årsförsäljning. En påfallande hög andel om 51 procent av företagen uppger att försäljningen blev sämre än väntat. Endast 8 procent av företagen blev positivt överraskade av månadens utfall.

Inför våren andas företagen dock viss optimism. Sammantaget räknar de med en liten volymförstärkning under det närmaste halvåret, utryckt i index 58.

Bland de deltagande företagen i Li:s konjunkturenkät, minskade antalet sysselsatta med 2 procent under förra året. Detta är en större minskning än det årliga snittet de senaste 20 åren som legat på 1,4 procent. I år väntas personalminskningar i ungefär samma takt som förra året.

I enkäten ställdes också frågan vilken konsumenttrend som påverkar företagens produktion allra mest just nu. Den överlägset starkaste trenden visar sig vara efterfrågan på lågprisprodukter. Över hälften av företagen ser detta som den viktigaste trenden just nu. Endast 4 procent av företagen valde "produkter med högre kvalitet" bland de olika svarsalternativen.

- Lågpristrendens styrka tycks gå hand i hand med försämringen av konjunkturen, säger Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen.

Kontakt: Carl Eckerdal, tel 0704-97 11 98, carl.eckerdal@li.se

Hela konjunkturbrevet går att ladda ner här nedan.

Livsmedelsföretagen (Li) är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Li verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.