Ny undersökning: Konsumenterna litar mer på maten

Förtroendet för livsmedelsföretagen, liksom för den mat och dryck som säljs i Sverige, har ökat efter den intensiva matdebatten. Det visar undersökningen Förtroendet för maten 2011 som Livsmedelsföretagen, Li, presenterar idag.

Enligt undersökningen, som gjorts av Synovate, har 85 procent av konsumenterna ett gott förtroende för den mat och dryck som säljs i Sverige. Motsvarande siffra för två år sedan var 78 procent. Gruppen som ger allra högst betyg har växt mest, från 34 till 43 procent, de senaste två åren. Enbart sex procent säger sig ha lågt förtroende.

Undersökningen visar också på en signifikant ökning av förtroendet för livsmedelsföretagen i Sverige när det gäller att erbjuda livsmedel som är trygga och av hög kvalitet.

Agneta Dreber, VD på Livsmedelsföretagen, Li, tror att företagens lyhördhet inför de senaste årens intensiva matdebatt, inte minst om tillsatser, har bidragit till det ökade förtroendet.

- Matdebatten har påverkat företagens översyn och utveckling av sina produkter. Uppsvinget för förtroendet tyder på att företagen är på rätt spår.

Livsmedelsföretagens långsiktiga arbete med att ta fram hälsosammare produktalternativ och att underlätta för konsumenterna att göra medvetna val har också gett resultat.

Enligt undersökningen anser nu tre av fyra konsumenter att det finns ett utbud av mat och dryck som gör det enkelt att välja hälsosamt. 2005 höll bara drygt hälften av företagen med om detta. Andelen har ökat för varje år.

- Detta visar att livsmedelsföretagen kontinuerligt har lyckats utveckla sitt utbud av hälsosamma produkter, säger Agneta Dreber

Mer, tydligare och ärligare information är det vanligaste önskemålet från de svarande i undersökningen när det gäller vad företagen kan göra för att stärka förtroendet ytterligare.

- Förbättrad information till konsumenterna förblir en prioriterad fråga för företagen, säger Agneta Dreber.

Hon hoppas också att regeringens vision Sverige – det nya matlandet, kan bidra till att ytterligare stärka förtroendet

- Matlandssatsningen får fler att inse att Sverige har råvaror och förädlade livsmedel av hög kvalitet.

Mer info: Peter Wannding, kommunikationsansvarig, tel: 0730-32 65 13, peter.wannding@li.se

En sammanfattning av undersökningen finns i bifogat Pdf-dokument.

Livsmedelsföretagen (Li) är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Li verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.