Löfbergs har lyft sin försäljningen med 42 procent, och nu är det familjeägda kafferosteriet från Karlstad marknadsledare i Sverige.

Löfbergs försäljning skjuter i höjden

Tidigare i år rapporterade kafferosteriet Löfbergs om rekordtillväxt i dagligvaruhandeln, och framgångarna för det familjeägda kafferosteriet fortsätter. Nya siffror från analysföretaget NielsenIQ* visar att Löfbergs ökat sin försäljning av kaffepaket med hela 42 procent det senaste året. En marknadsandel på 25,9 procent innebär att Löfbergs nu är marknadsledare i Sverige.

- Vi har aldrig sett en liknande utveckling! Den positiva utvecklingen beror till stor del på ett bra och nära samarbete med livsmedelskedjorna som gör att vi attraherar nya konsumenter. Det är helt enkelt fler och fler som upptäcker den goda smaken och vårt breda sortiment, säger Björn Norén, Head of Retail på Löfbergs.

- Samtidigt har vi prickat rätt med vårt nya kommunikationskoncept där vi ställer den nyfikna frågan ”Vad går du upp för?” till det svenska folket, vilket ger oss möjlighet att berätta att vi går upp för ett bättre morgonkaffe. Det har lyft både varumärket och försäljningen, säger Björn Norén.

Marknadsledare
Löfbergs försäljning inom dagligvaruhandeln har pekat uppåt under flera år, men på senare tid har den ökat rejält. Det senaste året steg försäljning steg med 42 procent – eller 6,7 miljoner kaffepaket! Detta samtidigt som kaffekategorin som helhet backar.

- En viktig del i vår strategi är att öka försäljningen och hushållspenetrationen i hela landet. Därför känns det extra bra att Löfbergs går urstarkt i samtliga regioner i Sverige, inte minst i storstäderna, säger Björn Norén.

För ett år sedan hade Löfbergs en marknadsandel på 16,5 procent, idag är den 25,9 procent vilket gör Löfbergs till marknadsledare. Ingen annan säljer fler kaffepaket än Löfbergs just nu.

- Nu handlar det om att inte slå sig till ro, utan att fortsätta skapa värde för kunder och konsumenter genom fler goda nyheter och fortsatta marknadssatsningar, säger Björn Norén.

*NielsenIQ, DVH totalt, malet kaffe, antal sålda paket genom kassan (unit share), rullande helår v40 2023 (MAT) jämfört med rullande helår v40 2022.

För mer information, kontakta:
Björn Norén, Head of Retail, Löfbergs, tfn. 070-182 78 37, bjorn.noren@lofbergs.se
Anders Thorén, Kommunikationschef, Löfbergs, tfn. 070-355 64 22, anders.thoren@lofbergs.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi omsätter två miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.