Drygt 11,9 miljoner paket passerade kassorna det senaste året, nu är Löfbergs Mellanrost Sveriges mest sålda kaffe.

Här är svenska folkets nya favoritkaffe

Svenska folket har fått ett nytt favoritkaffe. Det handlar om Löfbergs Mellanrost som lyft från fjärde- till förstaplats det senaste året och nu är den mest sålda kaffeprodukten i svensk dagligvaruhandel. Det visar nya siffror från analysföretaget NielsenIQ.*

- Mellanrosten är vår hjälte, och det senaste året har vi sålt drygt 11,9 miljoner paket av denna goding. Det är nästan 3 miljoner fler paket än kaffet som kom tvåa, säger Björn Norén, Head of Retail på Löfbergs.

Rekordförsäljning
Häromveckan rapporterade Löfbergs att företagets försäljning av kaffepaket i dagligvaruhandeln ökat med 42 procent det senaste året. Det familjeägda kafferosteriet från Karlstad har nu en marknadsandel på 25,9 procent vilket innebär att Löfbergs är marknadsledare.

- Vi ser att många som inte testat Löfbergs förut väljer vår Mellanrost. När man upptäcker hur gott den smakar blir man nyfiken och testar fler sorter i vårt breda sortiment. Det har resulterat i en rekordförsäljning, säger Björn Norén.

*NielsenIQ, DVH totalt, malet kaffe, antal sålda paket (unit share), rullande helår v40 2023 (MAT) jämfört med rullande helår v40 2022.

För mer information, kontakta:
Björn Norén, Head of Retail, Löfbergs, tfn. 070-182 78 37, bjorn.noren@lofbergs.se
Anders Thorén, Kommunikationschef, Löfbergs, tfn. 070-355 64 22, anders.thoren@lofbergs.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi omsätter två miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.