"Det var här det började, och det är här vi har vår framtid." Det säger Kathrine Löfberg om Löfbergs planer på fortsatta satsningar i Karlstad.

Löfbergs fortsätter växa – planerar för nytt rosteri i Karlstad

Löfbergs försäljningssiffror pekar uppåt, och för att möta en ökad efterfrågan planerar det familjeägda kafferosteriet att bygga ytterligare ett rosteri i Välsviken i Karlstad. Det innebär att Löfbergs kommer att flytta verksamheten från den ikoniska kaffeskrapan i centrala Karlstad där man rostat kaffe sedan 1960.

- Det här är en satsning som andas framtidstro. Vi ska växa med drygt 30 procent fram till år 2026 och det klarar vi med dagens anläggningar, men för att nå nästa nivå behöver vi tillföra kapacitet, säger Kathrine Löfberg, styrelseordförande i Löfbergs.

Löfbergs rosteri för hela bönor i Karlstad invigdes 2021. Nu planerar företaget för nya satsningar på området.

Två anläggningar blir en
Löfbergs grundades i Karlstad 1906 och är idag verksamma på ett tiotal marknader i norra Europa. Hälften av försäljningen sker i Sverige, hälften går på export.

Idag har Löfbergs två rosterier i Karlstad – ett för malet kaffe i centrum och ett för hela bönor i Välsviken. Rosteriet i Välsviken invigdes 2021, och det är alltså här företaget kommer att samla sin verksamhet i Karlstad.

- När vi byggde det nya rosteriet i Välsviken planerade vi för en fortsätt tillväxt, det innebär att det finns gott om plats att utöka verksamheten på området. Precis som tidigare fokuserar vi på att bygga en toppmodern anläggning så att vi kan tillgodose våra kunders höga krav på smak, kvalitet och hållbarhet, säger Kathrine Löfberg.

- Vi befinner oss i planeringsstadiet, så exakt kapacitet och när flytten sker går inte att svara på i dagsläget. Det handlar nog om ca tio år innan vi kan sätta spaden i backen, vilket innebär att vi har gott om tid att förbereda oss för att skapa något riktigt bra och konkurrenskraftigt, säger Kathrine Löfberg.

"Det ska alltid dofta nyrostat kaffe i Karlstad", det säger Kathrine Löfberg när hon berättar om kaffeskrapans framtid.

Lämnar inte kaffeskrapan
Flytten av kaffeverksamheten från centrum till Välsviken ger Löfberg Fastigheter, familjen Löfbergs fastighetsbolag, möjlighet att fortsätta utveckla området runt kaffeskrapan på Bryggudden i centrala Karlstad.

- Kaffeskrapan är en uppskattad del av stadsbilden och blir kvar i familjen Löfbergs ägo. Ambitionen är att området även i framtiden ska ha en stark koppling till kaffe. Det skulle till exempel kunna handla om ett upplevelsecentrum kopplat till kaffe, eller ett mikrorosteri. Det ska alltid dofta nyrostat kaffe i Karlstad, säger Kathrine Löfberg.

För mer information, kontakta:
Anders Thorén, Kommunikationschef, Löfbergs, tfn. 070-355 64 22, anders.thoren@lofbergs.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi omsätter 2,7 miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.