Lars Appelqvist en av Sveriges mest hållbara ledare

Lars Appelqvist en av Sveriges mest hållbara ledare

Idag presenterades finalisterna till priset Hållbart Ledarskap 2018. Kafferosteriet Löfbergs vd Lars Appelqvist är en av tre slutkandidater. Priset delas ut av NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv och belönar en person som genom kompetent ledarskap medverkat till ett framgångsrikt hållbarhetsarbete i sin organisation och/eller samhället i stort. Lars var finalist även 2013 och 2015.

-Det känns naturligtvis bra att rankas som en av de bästa i Sverige på området. Hållbarhetsarbetet är en självklar del i allt vi gör på Löfbergs och gynnar både människor, miljö och företagets affärer, säger Lars Appelqvist.

Lars Appelqvist är 44 år, och har varit vd på Löfbergs i tio år. Under Lars ledning har Löfbergs växt både i Sverige och utomlands, samtidigt som företaget flyttat fram positionerna på hållbarhetsområdet. Lars engagemang i hållbarhetsfrågor märks även i rollen som styrelseordförande i Livsmedelsföretagen.

Integrerat hållbarhetsarbete
Lars Appelqvist uppmärksammas för att han integrerat hållbarhetstänket i alla delar av Löfbergs verksamhet, och förmågan att leda och förverkliga företagets hållbarhetsvisioner och mål. De sker bland annat genom egna utvecklingsprojekt i odlarländer, effektiva transporter, klimatsmarta förpackningar, energieffektiviseringar och arbetet med att öka intresset för hållbart odlat kaffe. Det senare har resulterat i att Löfbergs idag är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe.

De övriga två finalisterna är Azita Shariati, vd på Sodexo, och Eva Karlsson, vd på Houdini Sportswear. Vem som vinner tillkännages på en galakväll i Stockholm den 15 oktober.

>> Läs mer om priset Hållbart Ledarskap här.

Anders Thorén, pressansvarig, Löfbergs, tfn 0703-55 64 22, anders.thoren@lofbergs.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi 340 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa och Kanada, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi omsätter 1,9 miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs är en del av Löfbergs Coffee Group som även äger varumärkena Peter Larsen Kaffe, Percol, Green Cup, Kobbs och SuperBonobo. www.lofbergs.se