Löfbergs kapslar ökade mest 2013

Kapselsegmentet fortsätter att växa kraftigt i Sverige. Förra året ökade försäljningen av kaffekapslar med 64 procent i detaljhandeln. Av de stora aktörerna växte Löfbergs mest, upp 225 procent. Allt enligt färska siffror från AC Nielsen (december, 2013).

- Det är vi så klart väldigt nöjda med! Det visar att konsumenterna uppskattar vårt goda och breda sortiment av bryggkaffe, espresso, varm choklad och te, säger Kent Pettersson, försäljningsdirektör på Löfbergs.

- Inom kort presenterar vi en rad spännande kapselnyheter. Det gör att vi har goda förhoppningar att fortsätta växa, säger Kent Pettersson.

På den totala kaffemarknaden har kapslarna nu en värdeandel på 4,3 procent i dagligvaruhandeln enligt AC Nielsen.

Kent Pettersson, försäljningsdirektör Retail, Löfbergs, 054-14 01 43

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs.